Centrum naukowo-badawcze Amazon Development Center Poland (ADCP) w Gdańsku po raz kolejny otworzyło przed kobietami drzwi do technologicznego świata, przekonując, że inżynieria ma silny żeński potencjał. Taka jest też idea programu „Girls Do Engineering”, który od 2020 roku zachęca dziewczyny ze szkół średnich do wybierania studiów na kierunkach inżynierskich.
Inżynieria jest interesująca, stymuluje intelektualnie, daje poczucie mocy, którego dziewczynom potrzeba. Co więcej, w inżynierii najlepiej sprawdzają się zespoły różnorodne. Widzimy, że wciąż pokutuje mit, że branża technologiczna jest zarezerwowana dla mężczyzn, co utrudnia młodym kobietom wybór takiej ścieżki kariery. Amazon wierzy w potencjał kobiet, dlatego nieustannie zachęca je do zawodowego rozwoju w branży ICT, a program „Girls Do Engineering” jest idealnym przykładem tego typu działań.
W 3. edycji programu, która była realizowana od listopada 2022 r. przez ADCP i Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog pod patronatem Prezydenta Miasta Gdańska, Prezydenta Miasta Gdyni, Prezydenta Miasta Sopotu oraz Centrum GovTech Polska, uczestniczyły 24 uczennice trójmiejskich szkół średnich.
Jestem dumny, że razem z samorządowcami i innymi firmami tworzymy programy, które rozwijają nowoczesną gospodarkę. Gratuluję Wam, że miałyście odwagę wziąć udział w tym programie, rozwijajcie się, spełniajcie marzenia i przełamujcie bariery.
Kompetencje cyfrowe to inwestycja w przyszłość
Dziewczyny przez kilka tygodni brały udział w warsztatach rozwijających myślenie projektowe, umiejętności programistyczne i kompetencje miękkie. Uczyły się pracy zespołowej, wspólnie tworząc prototypy aplikacji mobilnych. Odbyły sesje mentoringowe z inżynierkami i inżynierami z branży IT, spotkały się z pracowniczkami Amazon oraz odwiedziły Politechnikę Gdańską. Efektem są projekty smacznych i jadalnych sztućców oraz prototypy aplikacji, które mają pomagać bezpiecznie wrócić do domu, segregować śmieci, zaplanować podróż, znaleźć idealny prezent, a nawet sprawdzić pracę z języka polskiego.
Kompetencje cyfrowe są dziś tym, od czego zależeć będzie wasza przyszłość. Mam nadzieję, że dzięki temu programowi uda się Wam zdobyć umiejętności, które przydadzą się w przyszłości. Nie wątpię też, że trud, który dziś wkładacie w zdobywanie nowej wiedzy, jest inwestycją, która w przyszłości przyniesie wam wysoką stopę zwrotu.
Joanna Zielińska, przewodnicząca Rady Miasta Gdyni podkreśla, że z radością obserwuje dziewczyny podejmujące studia ścisłe, politechniczne, a szczególnie informatyczne - cieszymy się, że nie uciekają od nowych technologii, choć oczywiście zawsze pozostaje niedosyt, że wciąż wiele kobiet nie wierzy w swoje możliwości, że nie mają odwagi podjąć tego rodzaju aktywności. Widać, że to się na szczęście powoli zmienia. Już w zasadzie nie ma zawodów wyłącznie męskich, czyli w domyśle "lepszych". Kobiety coraz częściej odkrywają je dla siebie. Jak dodaje - Chciałabym, żeby w niedalekiej perspektywie stało się to oczywiste. Dla mnie, nauczycielki matematyki, a więc ścisłowca, każda kobieta inżynier to osoba umiejąca wychodzić z kokonu stereotypów, odważna i niezależna. Życzyłabym sobie, żeby było ich, nas, coraz więcej, żebyśmy wybierały studia kierując się tylko własnymi zainteresowaniami i wewnętrzną potrzebą, a nie oczekiwaniami rodziny czy męskiego środowiska.
Od zawsze byłam przekonana, że w kobietach tkwi ogromna siła. Jestem dumna z młodych inżynierek i trzymam kciuki za ich przyszłość. Mam nadzieję, że doczekamy czasów, kiedy to kobiety nie będą musiały udowadniać, że są w jakiejś dziedzinie specjalistkami, tylko dlatego, że inni myślą, że ta dziedzina należy do mężczyzn. Jestem przekonana, że przyszłość należy do kobiet.
Nowe oblicze inżynierii
Laureatki 3. edycji mentoringowego programu ADCP przyznają, że poszerzył ich zawodową perspektywę oraz odkrył przed nimi nowe oblicze inżynierii - Dzięki udziałowi w Girls Do Engineering mamy szansę doświadczyć pracy w inżynierii w praktyce, zobaczyć, jak faktycznie wygląda na co dzień. To doświadczenie, które trudno byłoby inaczej zdobyć – mówi Hanna Biegacz z II Liceum Ogólnokształcącego im. Władysława Pniewskiego w Gdańsku.
Podczas gali finałowej, w miejscu, gdzie kilka lat temu narodziła się Alexa, dzisiaj – za sprawą uczestniczek programu - zadebiutowały kolejne inteligentne rozwiązania. Paulina Kościowska, Martyna Majer, Lena Przasnyska, lga Własów i Paulina Zielińska są autorkami projektu “naSTOrcja” – strony internetowej, na której uczennice i uczniowie szkół średnich będą mogli sprawdzać poprawność swoich prac z języka polskiego.
Z kolei Kalina Kalwasińska i Zofia Pior-Kucińska postawiły na bardziej lifestyle’owe rozwiązanie - “Giftme”, czyli narzędzie do szybkiego wyszukiwania prezentów za pomocą formularza pytań i odpowiedzi, które będzie dostępne w formie aplikacji i strony internetowej.
Julia Bilińska, Zofia Dechnik, Nikola Konkol, Oliwia Paliwoda, Kornelia Soćko i Nikola Ruczyńska to pomysłodawczynie projektu "Jedz to, czym jesz” – jadalnych i smacznych sztućców, które są zarówno ekologiczne, jak i praktyczne – nie trzeba ich myć ani przechowywać. Z myślą o ekologii powstał także projekt “Sort it out”, autorstwa Hanny Biegacz, Emilii Chabik i Julii Faszczewskiej. Jego celem jest ułatwienie procesu segregowania śmieci, w szczególności poza domem, gdzie stanowi to największe wyzwanie.
Rita Cavalieri-Łukasiewicz, Agnieszka Hintz, Marta Piórecka i Oliwia Zając są z kolei autorkami projektu “Elka”. To pomysł na aplikację dedykowaną kobietom, która połączy istniejące dostępne metody przeciwdziałania zagrożeniom i środki zachowania bezpieczeństwa.
Natomiast Lena Bartczak, Amelia Bulczak, Maja Kamińska i Elena Majewska zaprojektowały "Your Journey” - zintegrowany planer podróży, który umożliwi zaplanowanie trasy, transportu i noclegu, a na miejscu pokaże lokalne atrakcje i restauracje.
Obecny na gali Przemysław Staroń, psycholog i Nauczyciel Roku 2018 zwrócił uwagę, że stereotypy, w których żyją dziewczynki, wpływają na ich dalsze wybory życiowe i podkreślił, że wykluczanie połowy ludności z ich zdolnościami i możliwościami jest absurdem, który niszczy świat:
Nauka mówi jasno, nie ma żadnego elementu w mózgu, który by sugerował, że kobieta nie może wykonywać zadań takich jak mężczyzna. Dziewczyny od dziecka słyszą: "Ty? Do tego? No co ty?!". Wy też będziecie słyszeć nieustannie, świat będzie próbował was uciszyć. I w takiej sytuacji, gdy usłyszycie jak Pipi Pończoszanka: "Ale tak nie można", odpowiecie jak ona: "Ale ja mogę".
Dotychczas w programie "Girls do Engineering" wzięły udział 42 uczennice trójmiejskich szkół średnich. Nabór do kolejnej edycji, która planowana jest przez Amazon Development Center na jesień 2023 roku, ma rozpocząć się jeszcze wiosną.