Klienci Amazon zwracają coraz większą uwagę na rodzaj i jakość opakowań używanych do wysyłki ich zamówień. Chcą, by były one dostarczane w odpowiedniej wielkości, łatwych do recyklingu opakowaniach, które zapewnią bezpieczeństwo przesyłki. Zależy im na tym, by produkty docierały do nich w doskonałym stanie, ale jednocześnie przy ich minimalnym wpływie na środowisko. Robimy wszystko, by nasze opakowania spełniały te oczekiwania. Dlatego zespoły naukowców i ekspertów Amazon nieustannie pracują nad udoskonaleniem sposobów pakowania i wysyłki produktów, które będą  jak najbardziej przyjazne klientom i środowisku. 

Stosowane przez firmy na całym świecie najpopularniejsze materiały do pakowania przesyłek - począwszy od papieru i plastiku, po aluminium i szkło - są takie same od dziesięcioleci. Podobnie, jak większość innych sprzedawców detalicznych, Amazon wykorzystuje różne warianty opakowań, aby zoptymalizować ich trwałość, zachować niską wagę i możliwie najmniejszy rozmiar, dbając przy tym o bezpieczeństwo produktów. W tym celu stosujemy papierowe pudełka i tekturowe koperty lub koperty i torby wykonane z tworzyw sztucznych, które są lekkie, wodoodporne i umożliwiają redukcję zużytych materiałów opakowaniowych. Finalnie - lekkie i kompaktowe opakowania - sprawiają, że przesyłki zajmują mniej miejsca w trakcie transportu, co z kolei przyczynia się do optymalizacji w zakresie logistyki i zmniejszenia emisji dwutlenku węgla.

Uśmiechnięta pracowniczka Amazon trzymająca zapakowane zamówienie, w tle centrum logistyki.

Jednym z naszych pierwszych założeń było całkowite wyeliminowanie dodatkowych opakowań przy wysyłce produktów mających już opakowanie od producenta. To długotrwały proces, który wymaga wielu systemowych zmian, dlatego w ciągu ostatnich kilku lat wprowadziliśmy innowacje i zainwestowaliśmy w technologie, procesy i materiały. W efekcie od 2015 roku zmniejszyliśmy wagę pojedynczego opakowania o 38% i wyeliminowaliśmy z procesu ponad 1,5 miliona ton materiałów opakowaniowych, mimo że liczba przesyłek znacznie wzrosła wraz z rozwojem naszej działalności. Dodatkowo, w okresie znaczącego wzrostu zamówień w czasie pandemii, kontynuowaliśmy działania, których celem była redukcja ilości tworzyw sztucznych jednorazowego użytku w naszych opakowaniach. W efekcie tych właśnie działań w 2021 roku zmniejszyliśmy wagę opakowań plastikowych – w przeliczeniu na jedną przesyłkę - o ponad 7%[1].

Choć nasze zużycie opakowań plastikowych maleje i robimy w tym zakresie postępy, to wciąż jest przed nami wiele pracy. Dlatego nieustannie podejmujemy szereg inicjatyw, by dalej, systematycznie zmniejszać ilość plastiku, który trudniej poddać recyklingowi niż papier.

Odpowiednia wielkość opakowania

Uczenie maszynowe pomaga m.in. określić, które produkty sprzedawane na Amazon nadają się do wysyłki w elastycznych opakowaniach. To ważne, bo są one nawet o 75% lżejsze od pudełek, których trzeba byłoby do tego użyć. W ciągu ostatnich 5 lat algorytmy sprawiły, że zmniejszyliśmy w Ameryce Płn. i Europie zużycie pudełek z tektury falistej o ponad 35%. Wprowadziliśmy również rozwiązania technologiczne, które pozwalają na zmniejszenie opakowań przeznaczonych dla przesyłek zawierających wiele przedmiotów. Dzięki tej technologii udało nam się zmniejszyć rozmiar lub rodzaj opakowania w przypadku 7% takich przesyłek w Ameryce Północnej. Inwestujemy również w optymalizację całego procesu, by minimalizować ilość papieru używanego do pakowania przesyłek. Pozwala to na oszczędność ok. 60 000 ton kartonu rocznie.

Inicjatywy te opierają się na naszym programie „Przyjazne Opakowania” [ang. Frustration-Free Packaging], który ma na celu zmniejszenie ilości opakowań i zapewnienie klientom łatwo otwieranych, bezpiecznych opakowań nadających się do recyklingu. Już ponad 2 miliony produktów kwalifikuje się do tego programu, a jednocześnie ponad 8% naszych przesyłek zostało wysłanych w 2021 roku bez dodatkowego opakowania Amazon. Ważnym ogniwem programu są nasi partnerzy handlowi, dlatego zachęcamy również samych producentów i dostawców do wysyłek ich produktów w łatwych do otwarcia pudełkach, które w 100% nadają się do recyklingu i są gotowe do wysyłki już bez dodatkowych opakowań.

Ograniczanie opakowań z tworzyw sztucznych

Podejmujemy wiele działań, by ograniczać wykorzystanie tworzyw sztucznych, ale w przypadkach, gdy nie możemy ich całkowicie wyeliminować, rozważamy zastąpienie istniejącymi, alternatywnymi materiałami, które obecnie łatwiej poddają się recyklingowi. Dla przykładu tylko w 2020 roku wyeliminowaliśmy ponad 27 mln plastikowych toreb z procesu pakowania urządzeń Amazon, a celem jest to, by do 2023 roku ich opakowania nadawały się w 100% do recyklingu.

Symbol recyklingu z podpisem "Paper bag" i odnośnikiem do strony how2recycle.info
W rogu nowej biodegradowalnej koperty znajduje się odnośnik do strony, na której znajdują się szczegółowe informacje o recyklingu.
Zdjęcie wykonane przez DAVE QUIGG

Współpraca branżowa

Opakowania plastikowe są wyzwaniem dla całej branży, dlatego ważne jest, aby łączyć siły dla wyższego celu, jakim z pewnością jest ochrona środowiska. Dlatego między innymi w 2021 roku Amazon dołączył do inicjatywy Departamentu Energii BOTTLE Consortium [Bio-Optimized Technologies to keep Thermoplastics out of Landfills and the Environment], którego celem jest rozwój technologii niezbędnych do zmniejszenia zanieczyszczenia tworzywami sztucznymi poprzez innowacje w zakresie materiałów i recyklingu. W ramach konsorcjum zespół naukowców i ekspertów Amazon pracuje nad rozwojem technologii, które pozwolą, aby pełny cykl życia tworzyw sztucznych był zerowy pod względem emisji dwutlenku węgla netto, przy jednoczesnym rozwiązaniu problemu odpadów z tworzyw sztucznych.

Zaangażowani w dalszy postęp

W porównaniu z pojazdami elektrycznymi, zielonym wodorem czy nową generacją rozwiązań z zakresu fotowoltaiki, opakowania mogą wydawać się raczej prozaiczne. Nie jest tak, gdy rozważy się praktyczne sposoby minimalizacji emisji dwutlenku węgla, eliminacji odpadów i zwiększenia możliwości recyklingu. Wówczas opakowania nabierają znacznie większego znaczenia. Zespoły Amazon rozwiązują problemy dotyczące zastosowania mechanizmów w różnych krajach o różnej złożoności, symulują dostawy, aby odkryć sposoby na zmniejszenie ilości opakowań przy jednoczesnej ochronie produktu, a także badają innowacyjne materiały. Będziemy kontynuować naszą podróż w kierunku zmniejszenia ilości opakowań i odpadów w imieniu i dla dobra klientów oraz planety.

[1]  Jednorazowe tworzywa sztuczne w naszych opakowaniach wychodzących obejmują opakowania dostawcze, takie jak torby polietylenowe, wyściełane listowniki polietylenowe, materiały sztauerskie, materiały przygotowawcze, torby na produkty oraz jednorazowy płyn chłodzący. Obejmują one przesyłki z sieci Amazon Fulfillment Network realizowane za pośrednictwem należących do firmy Amazon i prowadzonych przez nią centrów Fulfillment Centers w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Japonii, Indiach, Europie i na rynkach wschodzących. Dodatkowo obejmuje opakowania dostawcze wykorzystywane do przesyłek z naszej sieci, w tym Amazon Fresh i Whole Foods Market.

Obliczamy wagę plastiku jednorazowego użytku, mnożąc całkowitą liczbę przesyłek dostawczych przez wagę poszczególnych opakowań plastikowych. W przypadkach, w których dane dotyczące przesyłek wychodzących nie są dostępne, analizujemy zakupione materiały, takie jak materiały sztauerskie i opakowania wstępne, aby oszacować wagę plastiku jednorazowego użytku.