Od połowy marca, w ramach programu Amazon STEM Kindloteka Online, wraz ze Stowarzyszeniem Cyfrowy Dialog prowadzimy zajęcia dla dzieci, młodzieży, nauczycieli i wszystkich tych, którzy chcą wiedzieć więcej na temat STEM. W maju, z okazji świętowania miesiąca języka programowania Scratch zachęcaliśmy do nauki kodowania.
Cieszymy się, że możemy wspierać dzieci i młodzież w rozwoju kompetencji przyszłości, takich jak programowanie i nauka STEM. Bez konieczności wychodzenia z domu najmłodsi mają okazję uczyć się języka programowania Scratch. Został on opracowany przez Mitchela Resna i Lifelong Kindergarten Group w MIT (Massachusetts Institute of Technology) Media Lab, który zajmuje się rozwojem nowych technologii i angażowaniem dzieci i młodzieży w kreatywną naukę.
Czym jest Scratch? O to zapytaliśmy Aleksandrę Przegalińską, filozof i futorolog, ekspertkę od sztucznej inteligencji podczas webinaru „Sztuczna inteligencja dla dzieci – Dlaczego warto kodować?”, który można obejrzeć poniżej.
Ta zawartość jest udostępniana przez serwis zewnętrzny (www.youtube.com).
Aby wyświetlić zawartość, należy wyrazić zgodę na pliki cookie, wybierając opcję Zaakceptuj wszystkie w pojawiającym się banerze. Można też przejść do stopki strony, wybrać opcję Preferencje plików cookie, a następnie wybrać Wł. w sekcji Funkcjonalne pliki cookie, Pliki cookie wydajności i Reklamowe pliki cookie.
Sztuczna inteligencja (AI) to szeroki dział informatyki zajmujący się tworzeniem modeli, pozwalających rozwiązywać problemy z różnorodnych zagadnień. Programowanie, data science, uczenie maszynowe to tylko niektóre z dziedzin AI. Dlaczego są one tak znaczące w dzisiejszym świecie?
– Sztuczna inteligencja to budowanie różnych, zaawansowanych algorytmicznych systemów, które są w stanie przyswajać dane, wiedzę i optymalizować różnorodne działania. AI powinna być i może stać się metodą pracy w innych dziedzinach – być nieodłącznym elementem świata przyszłości. Wykorzystując potencjał AI, jako platformy, która pomoże dostarczać nam efektywnych rozwiązań, możemy poradzić sobie z wieloma kwestiami, nie tylko biznesowymi, ale również społecznymi – mówi Aleksandra Przegalińska – Umiejętność programowania to doskonała baza dla osób, które chcą zagłębić się w świat sztucznej inteligencji, która niewątpliwie będzie miała coraz to większe znaczenie. AI będzie coraz widoczniej łączyć się z innymi dziedzinami – biologią, historią czy szeregiem innych zawodów pozornie niezwiązanych ze sztuczną inteligencją.
Pozyskanie kompetencji programowania jest więc dobrą inwestycją w przyszłość.
Jak rozpocząć swoją przygodę z programowaniem?
Nigdy nie jest za późno, aby zacząć programować. Aleksandra Przegalińska początkowo zajmowała się filozofią oraz innymi dziedzinami nauki, jednak pasja do AI pozwoliła jej poznać tajniki sztucznej inteligencji i stać się ekspertem w tej dziedzinie.
– Programowanie na wstępnym etapie życia pomaga w budowaniu kompetencji dobrego rozwiązywania problemów. Pozwala lepiej i precyzyjniej rozumieć różnorodne, codzienne wyzwania, a także same nowe technologie – mieć nad nimi kontrolę, móc je rozwijać i konstruować.
Kompetencje programistyczne – bazowa umiejętność XXI wieku
– Istnieje wiele różnorodnych rodzajów języków programowania, takich jak Python, C++, Java czy R. Przyswojenie jednego czy dwóch z nich, tak jak w języku ludzkim, pozwala na szybsze opanowanie pozostałych programów. Scratch to język, z którym powinni zaznajomić się osoby stawiające pierwsze kroki w programowaniu. Jest to bardzo atrakcyjny i intuicyjny język, który w łatwy sposób pokazuje, jak rozkładać na czynniki pierwsze wyzwania, z jakimi się zmagamy.
W Scratchu dzieci mogą dać upust swojej pomysłowości i dzielić się nią z innymi w ramach społeczności programu – tworzyć interaktywne gry, animacje czy historyjki. Za jej powstaniem i działaniem stoi idea 4P, czyli rówieśnicy (peers), zabawa (play), pasja (passion) i projekty (projects) – połączone w całość tworzą unikalną globalną społeczność.
Dziedziny i wykorzystanie AI
Pod pojęciem sztuczna inteligencja kryje się wiele różnorodnych dziedzin. Numerem jeden jest widzenie maszynowe (machine vision), w którym uczymy systemy AI, aby odróżniały ludzi, zwierzęta czy nawet przedmioty. Takie systemy wdrażane są na przykład w autonomicznych samochodach – mówi Aleksandra Przegalińska. – Od 2012 roku dziedzina ta dynamicznie się rozwinęła, głównie za sprawą przyrostu danych wizualnych.
Przetwarzanie mowy to kolejny element sztucznej inteligencji, której efektywność znacząco wzrosła w ciągu kilku lat. Dobrym przykładem jest wirtualna asystentka Alexa, która potrafi wychwycić mowę ludzką, intonacje a nawet emocje. Obsługiwane przez Alexę Echo, urządzenie sterowane głosem pomoże odtworzyć muzykę, sprawdzić wyniki sportowe czy prognozę pogody bez używania rąk.
Uczenie maszynowe również zasługuje na specjalne miejsce w dziedzinie AI. Jest to praca z kodem, która wykorzystywana jest w wielu różnorodnych aspektach również na platformach sprzedaży Amazon, gdzie sztuczna inteligencja na podstawie historii zakupów, podpowiada nowe rekomendacje produktów.
Sztuczna inteligencja odgrywa także znaczącą rolę w walce z koronawirusem. AI może dokonać detekcji, aby wykryć potencjalną pandemię. Z powodzeniem to rozwiązanie było wykorzystywane wcześniej. Sztuczna inteligencja pozwala także wesprzeć naukowców w poszukiwaniu leku oraz szczepionki, a także w diagnostyce.
Pierwszy krok w programowaniu
Język programowania Scratch to dobry wstęp do wszystkich dziedzin sztucznej inteligencji, a warsztaty Amazon STEM Kindloteka to wyjątkowa okazja, aby rozpocząć naukę kodowania. Każdy może w łatwy sposób nauczyć się programować i tworzyć swoje własne innowacyjne projekty.
Zajęcia Scratch odbywały się przez cały maj – wszystkie webinary dostępne są w formie nagrań, które zobaczyć można tutaj.