Dekada działalności Amazon w Polsce

Inwestując w trójmiejski start up IVONA Software w 2012 roku, postawiliśmy na innowacje i utalentowanych specjalistów. Dziś, w ramach trzech Centrów Rozwoju Technologii (ADCP), polskie zespoły pracują nad najbardziej zaawansowanymi rozwiązaniami, takimi jak: Alexa, Ring, Blink, Echo, Polly, TTS, AWS Database Migration czy Kindle. Polska jest dla nas także ważnym ośrodkiem logistycznym. W 2014 roku otworzyliśmy trzy pierwsze centra dystrybucji (w Sadach k. Poznania i dwa w Bielanach Wrocławskich), gdzie zatrudniliśmy wówczas ponad 3,8 tys. stałych pracowników. Dziś mamy w Polsce sieć 11 nowoczesnych centrów logistycznych, tworzymy ok. 70 tys. bezpośrednich i pośrednich miejsc pracy, a tym samym jesteśmy największym amerykańskim pracodawcą w kraju[1].

Uruchomiliśmy nowe centrum logistyczne w Gorzyczkach, świętując jednocześnie 10-lecie działalności Amazon w Polsce! To już nasz 11. obiekt w kraju i 3. w woj. śląskim. W ciągu pierwszego roku od uruchomienia stworzymy w Gorzyczkach ponad 1 000 stałych miejsc pracy.

Z corocznego raportu Keystone wynika, że w latach 2012-2023 zainwestowaliśmy w Polsce ponad 30 mld zł - m.in. w miejsca pracy, innowacyjne technologie, logistykę oraz wspieranie małych i średnich przedsiębiorców. Inwestycje przyczyniły się do wypłaty wynagrodzeń o łącznej wartości ponad 19 mld zł. Jednak, jak zapewnił podczas wizyty w Warszawie Russell Grandinetti, Senior Vice President International Stores w Amazon - to dopiero początek.

Polskie marki w świetle reflektorów

Jedną z zasad, którymi kierujemy się w swojej działalności, jest koncentracja na potrzebach klienta. Dążymy do coraz lepszego zrozumienia jego oczekiwań, a po 10 latach w Polsce widzimy m.in., jak duże znaczenie ma lokalny sentyment. Ta wiedza i doświadczenie, zdobywane we współpracy z rodzimymi sprzedawcami, zainspirowały nas do uruchomienia sklepu Polskie Marki.

Amazon.pl uruchomił sklep Polskie Marki, aby zwiększyć widoczność produktów od rodzimych przedsiębiorców i pomóc im rozwinąć się w e-commerce. Jak wynika z badania „Teraz Polska”, aż ponad 84 proc. ankietowanych, mając możliwość wyboru, deklaruje zakup produktów polskiego pochodzenia.

Konsumenci znajdą w nim ponad tysiąc polskich brandów, takich jak Kubota, 4F, Eveline Cosmetics, a także produkty mniejszych, lokalnych rzemieślników. Oprócz kategorii, takich jak: kosmetyki, odzież czy wyposażenie domu, znajdziemy w nim sekcję kulturalną z książkami rodzimych autorów i produkcjami Prime Video mającymi swój rodowód nad Wisłą. Co więcej, ta specjalna przestrzeń ma jednocześnie zapewnić promocję i wsparcie dla polskich przedsiębiorców – także tych, którzy dopiero odkrywają potencjał e-handlu. Przekonali się o tym sprzedawcy, którzy już wykonali ten krok dostrzegając możliwości, jakie daje obecność na Amazon i jego globalny zasięg.Tylko w 2023 roku łącznie do rąk klientów serwisu trafiło ponad 30 mln produktów, a wartość sprzedaży zagranicznej przekroczyła 4,7 mld złotych.

Amazon to ludzie i ich niezwykłe historie

Doskonale wiemy, że za sukcesem firmy stoją ludzie. To właśnie ich pasja, zapał i zaangażowanie wpływają na rozwój naszego biznesu i pomagają nam realizować potrzeby klientów. Dlatego w ramach jubileuszowej edycji Amazing People, przygotowaliśmy serię filmów, w których swoją historię w Amazon opowiadają pracownicy z wieloletnim stażem:

1. Remus Mois, który dzięki pasji do technologii i nieustannemu dążeniu do doskonałości, obecnie zarządza zespołem wybitnych specjalistów Ring, a jego praca przekłada się na codzienne doświadczenia milionów użytkowników na całym świecie.
2. Sławomir Płonka i Tomasz Szarzyński udowadniający, że dzięki współpracy
i zaangażowaniu można osiągnąć zawodowy sukces.
3. Katarzyna Anioł-Wielgus, która zarządza tysiącem pracowników w Europie, tworzy innowacyjne programy szkoleniowe i wspiera rozwój kompetencji w Amazon.
4. Katarzyna Kulik pokazująca, że pasja do pomagania oraz zaangażowanie w akcje społeczne przyczyniają się do osobistego rozwoju i sukcesu zawodowego.
5. Mariusz Tyszkowski inspirujący innych do tworzenia inkluzywnego miejsca pracy. Wspiera różnorodność i społeczność LGBTQIA+ w Amazon.

W październiku 2024 r. świętowaliśmy 10-lecie działalności Amazon w Polsce, organizując serię wydarzeń pod hasłem „Sztuka Innowacji” w trzech centrach logistycznych w Gliwicach, Bielanach Wrocławskich oraz Sadach k. Poznania.

Sztuka Innowacji

Z okazji naszego 10-lecia i w myśl zasady „poznajmy się lepiej” ruszyliśmy w Polskę z serią wydarzeń pod hasłem „Sztuka Innowacji”. Były to niezwykle inspirujące spotkania w centrach logistycznych w Gliwicach, Bielanach Wrocławskich oraz Sadach k. Poznania, z udziałem przedstawicieli lokalnych władz, ekspertów z dziedziny sztucznej inteligencji i robotyki oraz partnerów społecznych. Zaproszeni goście mogli na własne oczy zobaczyć, jak innowacje przekładają się na codzienne operacje.

Amazon_10l_at_główne obszary_RNCF_CF.jpg

Jubileusz stał się okazją do podsumowań i zapowiedzi kolejnych inwestycji m.in. przekazania ok. 3,8 mln zł na realizację pierwszego polskiego projektu w ramach globalnego funduszu „Right Now Climate Fund”. Wsparcie otrzyma inicjatywa, której celem będzie odbudowa i ochrona naturalnych ekosystemów.
Amazon każdego dnia aktywnie realizuje strategię zrównoważonego rozwoju w Polsce. Począwszy od zaangażowania w projekty związane z odnawialnymi źródłami energii, przez inicjatywy kierowane do klientów, którym równie bliskie jest proekologiczne myślenie o przyszłości. Taki właśnie cel przyświeca idei programu Climate Pledge Friendly (CPF), w ramach którego na Amazon.pl dostępnych jest aktualnie ponad 65 tys. certyfikowanych produktów, zgodnych z ideą zrównoważonego rozwoju. W 2024 roku uruchomiliśmy również sklep "Napraw to sam", zachęcający do naprawy i ponownego wykorzystania przedmiotów oraz program "Używane jak nowe i recykling", promujący zakup używanych i odnowionych produktów w dobrych cenach.

Koncepcja programu Climate Pledge Friendly niesie ze sobą niezwykle prosty cel! Ma on ułatwiać klientom odkrywanie i kupowanie produktów zgodnych z ideą zrównoważonego rozwoju. Start programu CPF w Polsce towarzyszy 10. rocznicy działalności Amazon w naszym kraju.

Myśląc o lepszj przyszłości Polaków, uruchomiony będzie również fundusz społecznościowy o wartości ok. 1,1 mln zł na poprawę dostępu do wysokiej jakości edukacji, w szczególności programów STEM. Amazon bowiem od lat aktywnie wspiera lokalne społeczności, angażując się w liczne inicjatywy charytatywne i edukacyjne. Współpracujemy z ponad 50 organizacjami, przekazujemy także donacje finansowe, jak i produktowe. Realizujemy projekty wspierające kondycję psychiczną dzieci i młodzieży, ale też programy skierowane do poszkodowanych w katastrofach żywiołowych. Biorąc pod uwagę, jak duże są chęci niesienia pomocy, Amazon chce również zwiększyć zaangażowanie w wolontariat kompetencyjny.

Gala Grand Impact 2024
Zdjęcie wykonane przez Adam Stepien
Natalia Kukulska, koncert współczesnych aranżacji utworów Fryderyka Chopina
Gala Grand Impact 2024
Zdjęcie wykonane przez Adam Stepien
Mark Brzeziński, Ambasador Stanów Zjednoczonych w Polsce
Gala Grand Impact 2024
Zdjęcie wykonane przez Adam Stepien
Russell Grandinetti, Senior Vice President International Stores w Amazon
Gala Grand Impact 2024
Zdjęcie wykonane przez Adam Stepien
Debata (od lewej): Damian Michałowski (prowadzący), Lucyna Chwastowska (ADCP), Sławomir Płonka (Amazon), Andrzej Horawa (AWS), Katarzyna Ciechanowska-Ciosk (Amazon.pl)
Gala Grand Impact 2024
Zdjęcie wykonane przez Adam Stepien
Sztuka Innowacji

Poznaliśmy się lepiej. Dosłownie!

Okazją do podsumowań dotychczasowych osiągnięć oraz inwestycji i planów Amazon w Polsce był „Grand Impact Event”, podczas którego Russell Grandinetti spotkał się z przedstawicielami świata polityki, organizacji pozarządowych oraz mediów. Wydarzenie, które odbyło się 28 października 2024 roku w niesamowitych przestrzeniach Muzeum Historii Polski uświetnił m.in. Mark Brzeziński, Ambasador Stanów Zjednoczonych w Polsce, a o artystyczną oprawę wieczoru zadbała Natalia Kukulska, zachwycając m.in. współczesnymi aranżacjami utworów Fryderyka Chopina.

Chcemy pozostać bliżej Was

Amazon_10lat_raport_Keystone_2012-2023.jpg

W tym roku chcieliśmy w szczególny sposób przybliżyć naszą działalność we wszystkich jej odsłonach – od technologicznych początków, przez kamienie milowe, aż po ludzi, którzy tworzą Amazon w Polsce. Okazją był projekt „Poznajmy się lepiej”, który zrealizowaliśmy wspólnie z redakcją Gazeta.pl. Na dedykowanej stronie portalu znaleźć można najważniejsze informacje o firmie, ludziach i tworzonych przez nich innowacjach, posłuchać podcastów z udziałem naszych ekspertów oraz sprawdzić swoją wiedzę o Amazon w specjalnym Quizie.

Z kolei podsumowanie najważniejszych inicjatyw naszej firmy – od technologii rozwijanych w ADCP i AWS, przez zrównoważony rozwój, po wsparcie dla MŚP i ofertę Amazon Prime – znaleźć można w specjalnym e-booku wydanym przez Rzeczpospolitą z okazji naszego jubileuszu.

Rozpoczynając naszą działalność nad Wisłą, postawiliśmy na wielowymiarowy rozwój. Dziś Polska jest ważnym ośrodkiem technologicznym i logistycznym, a my nie zwalniamy tempa. Rozumiemy lokalne potrzeby i otoczenie społeczne, dlatego zamierzamy kontynuować naszą strategię i rozwijać działalność Amazon w Polsce.

[1] Raport “Firmy amerykańskie w Polsce”, Amerykańska Izba Handlowa w Polsce, czerwiec 2023