Dekada działalności Amazon w Polsce
Inwestując w trójmiejski start up IVONA Software w 2012 roku, postawiliśmy na innowacje i utalentowanych specjalistów. Dziś, w ramach trzech Centrów Rozwoju Technologii (ADCP), polskie zespoły pracują nad najbardziej zaawansowanymi rozwiązaniami, takimi jak: Alexa, Ring, Blink, Echo, Polly, TTS, AWS Database Migration czy Kindle. Polska jest dla nas także ważnym ośrodkiem logistycznym. W 2014 roku otworzyliśmy trzy pierwsze centra dystrybucji (w Sadach k. Poznania i dwa w Bielanach Wrocławskich), gdzie zatrudniliśmy wówczas ponad 3,8 tys. stałych pracowników. Dziś mamy w Polsce sieć 11 nowoczesnych centrów logistycznych, tworzymy ok. 70 tys. bezpośrednich i pośrednich miejsc pracy, a tym samym jesteśmy największym amerykańskim pracodawcą w kraju[1].
Z corocznego raportu Keystone wynika, że w latach 2012-2023 zainwestowaliśmy w Polsce ponad 30 mld zł - m.in. w miejsca pracy, innowacyjne technologie, logistykę oraz wspieranie małych i średnich przedsiębiorców. Inwestycje przyczyniły się do wypłaty wynagrodzeń o łącznej wartości ponad 19 mld zł. Jednak, jak zapewnił podczas wizyty w Warszawie Russell Grandinetti, Senior Vice President International Stores w Amazon - to dopiero początek.
Polskie marki w świetle reflektorów
Jedną z zasad, którymi kierujemy się w swojej działalności, jest koncentracja na potrzebach klienta. Dążymy do coraz lepszego zrozumienia jego oczekiwań, a po 10 latach w Polsce widzimy m.in., jak duże znaczenie ma lokalny sentyment. Ta wiedza i doświadczenie, zdobywane we współpracy z rodzimymi sprzedawcami, zainspirowały nas do uruchomienia sklepu Polskie Marki.
Konsumenci znajdą w nim ponad tysiąc polskich brandów, takich jak Kubota, 4F, Eveline Cosmetics, a także produkty mniejszych, lokalnych rzemieślników. Oprócz kategorii, takich jak: kosmetyki, odzież czy wyposażenie domu, znajdziemy w nim sekcję kulturalną z książkami rodzimych autorów i produkcjami Prime Video mającymi swój rodowód nad Wisłą. Co więcej, ta specjalna przestrzeń ma jednocześnie zapewnić promocję i wsparcie dla polskich przedsiębiorców – także tych, którzy dopiero odkrywają potencjał e-handlu. Przekonali się o tym sprzedawcy, którzy już wykonali ten krok dostrzegając możliwości, jakie daje obecność na Amazon i jego globalny zasięg.Tylko w 2023 roku łącznie do rąk klientów serwisu trafiło ponad 30 mln produktów, a wartość sprzedaży zagranicznej przekroczyła 4,7 mld złotych.
Amazon to ludzie i ich niezwykłe historie
Doskonale wiemy, że za sukcesem firmy stoją ludzie. To właśnie ich pasja, zapał i zaangażowanie wpływają na rozwój naszego biznesu i pomagają nam realizować potrzeby klientów. Dlatego w ramach jubileuszowej edycji Amazing People, przygotowaliśmy serię filmów, w których swoją historię w Amazon opowiadają pracownicy z wieloletnim stażem:
1. Remus Mois, który dzięki pasji do technologii i nieustannemu dążeniu do doskonałości, obecnie zarządza zespołem wybitnych specjalistów Ring, a jego praca przekłada się na codzienne doświadczenia milionów użytkowników na całym świecie.
2. Sławomir Płonka i Tomasz Szarzyński udowadniający, że dzięki współpracy
i zaangażowaniu można osiągnąć zawodowy sukces.
3. Katarzyna Anioł-Wielgus, która zarządza tysiącem pracowników w Europie, tworzy innowacyjne programy szkoleniowe i wspiera rozwój kompetencji w Amazon.
4. Katarzyna Kulik pokazująca, że pasja do pomagania oraz zaangażowanie w akcje społeczne przyczyniają się do osobistego rozwoju i sukcesu zawodowego.
5. Mariusz Tyszkowski inspirujący innych do tworzenia inkluzywnego miejsca pracy. Wspiera różnorodność i społeczność LGBTQIA+ w Amazon.
Sztuka Innowacji
Z okazji naszego 10-lecia i w myśl zasady „poznajmy się lepiej” ruszyliśmy w Polskę z serią wydarzeń pod hasłem „Sztuka Innowacji”. Były to niezwykle inspirujące spotkania w centrach logistycznych w Gliwicach, Bielanach Wrocławskich oraz Sadach k. Poznania, z udziałem przedstawicieli lokalnych władz, ekspertów z dziedziny sztucznej inteligencji i robotyki oraz partnerów społecznych. Zaproszeni goście mogli na własne oczy zobaczyć, jak innowacje przekładają się na codzienne operacje.
Jubileusz stał się okazją do podsumowań i zapowiedzi kolejnych inwestycji m.in. przekazania ok. 3,8 mln zł na realizację pierwszego polskiego projektu w ramach globalnego funduszu „Right Now Climate Fund”. Wsparcie otrzyma inicjatywa, której celem będzie odbudowa i ochrona naturalnych ekosystemów.
Amazon każdego dnia aktywnie realizuje strategię zrównoważonego rozwoju w Polsce. Począwszy od zaangażowania w projekty związane z odnawialnymi źródłami energii, przez inicjatywy kierowane do klientów, którym równie bliskie jest proekologiczne myślenie o przyszłości. Taki właśnie cel przyświeca idei programu Climate Pledge Friendly (CPF), w ramach którego na Amazon.pl dostępnych jest aktualnie ponad 65 tys. certyfikowanych produktów, zgodnych z ideą zrównoważonego rozwoju. W 2024 roku uruchomiliśmy również sklep "Napraw to sam", zachęcający do naprawy i ponownego wykorzystania przedmiotów oraz program "Używane jak nowe i recykling", promujący zakup używanych i odnowionych produktów w dobrych cenach.
Myśląc o lepszj przyszłości Polaków, uruchomiony będzie również fundusz społecznościowy o wartości ok. 1,1 mln zł na poprawę dostępu do wysokiej jakości edukacji, w szczególności programów STEM. Amazon bowiem od lat aktywnie wspiera lokalne społeczności, angażując się w liczne inicjatywy charytatywne i edukacyjne. Współpracujemy z ponad 50 organizacjami, przekazujemy także donacje finansowe, jak i produktowe. Realizujemy projekty wspierające kondycję psychiczną dzieci i młodzieży, ale też programy skierowane do poszkodowanych w katastrofach żywiołowych. Biorąc pod uwagę, jak duże są chęci niesienia pomocy, Amazon chce również zwiększyć zaangażowanie w wolontariat kompetencyjny.
Poznaliśmy się lepiej. Dosłownie!
Okazją do podsumowań dotychczasowych osiągnięć oraz inwestycji i planów Amazon w Polsce był „Grand Impact Event”, podczas którego Russell Grandinetti spotkał się z przedstawicielami świata polityki, organizacji pozarządowych oraz mediów. Wydarzenie, które odbyło się 28 października 2024 roku w niesamowitych przestrzeniach Muzeum Historii Polski uświetnił m.in. Mark Brzeziński, Ambasador Stanów Zjednoczonych w Polsce, a o artystyczną oprawę wieczoru zadbała Natalia Kukulska, zachwycając m.in. współczesnymi aranżacjami utworów Fryderyka Chopina.
Chcemy pozostać bliżej Was
W tym roku chcieliśmy w szczególny sposób przybliżyć naszą działalność we wszystkich jej odsłonach – od technologicznych początków, przez kamienie milowe, aż po ludzi, którzy tworzą Amazon w Polsce. Okazją był projekt „Poznajmy się lepiej”, który zrealizowaliśmy wspólnie z redakcją Gazeta.pl. Na dedykowanej stronie portalu znaleźć można najważniejsze informacje o firmie, ludziach i tworzonych przez nich innowacjach, posłuchać podcastów z udziałem naszych ekspertów oraz sprawdzić swoją wiedzę o Amazon w specjalnym Quizie.
Z kolei podsumowanie najważniejszych inicjatyw naszej firmy – od technologii rozwijanych w ADCP i AWS, przez zrównoważony rozwój, po wsparcie dla MŚP i ofertę Amazon Prime – znaleźć można w specjalnym e-booku wydanym przez Rzeczpospolitą z okazji naszego jubileuszu.
Rozpoczynając naszą działalność nad Wisłą, postawiliśmy na wielowymiarowy rozwój. Dziś Polska jest ważnym ośrodkiem technologicznym i logistycznym, a my nie zwalniamy tempa. Rozumiemy lokalne potrzeby i otoczenie społeczne, dlatego zamierzamy kontynuować naszą strategię i rozwijać działalność Amazon w Polsce.
[1] Raport “Firmy amerykańskie w Polsce”, Amerykańska Izba Handlowa w Polsce, czerwiec 2023