Pierwsze rozwiązania z zakresu robotyzacji Amazon wprowadził ponad dekadę temu, gdy w 2012 roku firma przejęła Kiva Systems z siedzibą w Massachusetts. Od tego czasu Amazon opracował, wyprodukował i wdrożył w całej sieci operacyjnej ponad 750 tys. robotów. Ich głównym zadaniem jest wspieranie pracowników poprzez zaawansowaną technologię, która nie tylko ułatwia im wykonywanie codziennych zadań, ale także podnosi poziom bezpieczeństwa, zwiększa efektywność pracy oraz przyspiesza dostarczanie przesyłek do klientów.

Wdrażanie wspomnianych systemów przyspieszyło dzięki niedawnemu otwarciu nowoczesnego centrum logistycznego w Shreveport. Obiekt ten wyposażono w najnowsze w dziedzinie robotyki innowacje, które pomagają pracownikom odpowiedzialnym za pakowanie i realizację zamówień. Obiekt korzysta z ośmiu różnych robotów, które harmonijnie uzupełniają proces logistyczny. Ponadto infrastruktura przetwarzania danych w chmurze Amazon Web Services zapewnia wydajną pracę systemów dzięki wykorzystaniu i przechowywaniu danych generowanych przez sensory, kamery i maszyny. Amazon planuje wprowadzanie tych robotów w kolejnych obiektach swojej sieci.

Postępy w zakresie sztucznej inteligencji umożliwiają płynną integrację, co pozwala nam zwiększać produktywność w obiektach logistycznych nowej generacji o ok. 25 proc. Dzięki temu możemy obsługiwać klientów bardziej efektywnie, jednocześnie wspierając pracowników w ich codziennych zadaniach.
Scott Dresser, wiceprezes Amazon Robotics.

Prześledźmy drogę pokonywaną przez paczkę z punktu widzenia ośmiu innowacyjnych robotów:

dtf-amazon-robotics-sequoia-1.jpg

Sequoia


1. Zadanie: przechowywanie i odbiór towarów dla pracowników kompletujących zamówienia
2. Możliwości: obsługuje setki tysięcy zamówień tygodniowo
3. Data i miejsce wprowadzenia: 2023 r., Houston (Teksas)
4. Rozmiar: cztery kondygnacje po ok. 46 500 m2 na budynek.

System planowania zapasów Amazon dba o to, by właściwe produkty znalazły się w centrach logistycznych zlokalizowanych najbliżej klientów – jeszcze przed realizacją zamówienia. Następnie, dzięki wykorzystaniu sztucznej inteligencji, robotyki i systemów komputerowego rozpoznawania obrazu Sequoia grupuje zapasy i zwalnia przestrzeń magazynową, co przyspiesza realizację zamówień. Sequoia pozwala identyfikować i rozkładać produkty w centrach logistycznych Amazon o 75 proc. szybciej. Roboty mobilne przenoszą zapasy bezpośrednio do zautomatyzowanego systemu magazynowego lub do pracownika, który kompletuje zamówienie. Produkty są umieszczane bezpośrednio na ergonomicznych stanowiskach, które dostosowane są do „strefy mocy” pracowników (obszar od wysokości ud do klatki piersiowej). Dzięki temu nie muszą oni sięgać po produkty ponad głowę ani się schylać.

Hercules


1. Zadanie: przekazywanie pojemników z produktami pracownikom kompletującym zamówienia
2. Możliwości: podnosi do 560 kg i porusza się po obszarze o powierzchni ok. 90 tys. m2
3. Data i miejsce wprowadzenia: 2017 r., Sumner (Waszyngton)
4. Rozmiar: 101 x 72 x 20 cm, waga ok. 140 kg

W kolejnym etapie wykorzystywane są systemy ułatwiające pracownikom kompletowanie zamówień. Hercules to robot mobilny, który lokalizuje i dostarcza pojemniki z produktami z różnych części centrum logistycznego. Mimo że Hercules porusza się samodzielnie, kieruje nim centralny system planowania. Dzięki przedniej kamerze 3D system rozpoznaje osoby, inne roboty oraz przeszkody na swojej drodze, co umożliwia mu bezpieczne przemieszczanie się. Kamera odczytuje również siatkę zakodowanych znaczników na podłodze, co pozwala robotowi odnaleźć pozycję i odnaleźć odpowiedni pojemnik.

Titan

1.Zadanie: przenoszenie dużych, nieporęcznych przedmiotów
2. Możliwości: podnosi do 1130 kg
3. Data i miejsce wprowadzenia: 2023 r., Schertz (Teksas)
4. Rozmiar: 132 x 93 x 24 cm, waży ok. 230 kg

Titan to kolejny po Herculesie robot mobilny, który dostarcza pracownikom produkty potrzebne do skompletowania zamówienia. Wyróżnia go jednak dwukrotnie większy udźwig, dzięki czemu nadaje się do dużych lub mniej poręcznych przedmiotów, takich jak artykuły gospodarstwa domowego czy palety z karmą dla zwierząt. Titan przenosi pojemniki z produktami, poruszając się po wyznaczonej dla robotów przestrzeni z wykorzystaniem systemów rozpoznawania obrazu.

dtf-amazon-robotics-sparrow-1.jpg

Sparrow

1. Zadanie: identyfikacja, wybór, obsługa i sortowanie pojedynczych produktów do pojemników, które następnie trafiają do pracowników
2. Możliwości: podnosi przedmioty o wadze do 5,5 kg
3. Data i miejsce wprowadzenia: 2023 r., Richmond (Teksas)
4. Rozmiar: 152 x 229 cm

Ramię robotyczne Sparrow podnosi i przenosi poszczególne produkty z pojemników do odpowiednich koszy, które następnie trafiają do pracowników odpowiedzialnych za pakowanie. Używając technologii rozpoznawania obrazu i sztucznej inteligencji, Sparrow identyfikuje właściwy przedmiot i umieszcza go w wybranym pojemniku.

dtf-correct-sized-packaging-image-1.jpg

Innowacyjny system pakowania

1. Zadanie: produkcja toreb papierowych dostosowanych do konkretnego zamówienia (mniejsze zużycie materiałów)
2. Możliwości: pomaga pakować setki tysięcy zamówień tygodniowo
3. Data i miejsce wprowadzenia: 2023 r., Euclid (Ohio)
4. Rozmiar: ok. 6,5 m2, waga ok. 1800 kg 

Po skompletowaniu zamówienia Amazon korzysta z innowacyjnych systemów pakowania z myślą o zrównoważonym rozwoju. Innowacyjny system pakowania służył początkowo do produkcji toreb plastikowych, jednak został przebudowany i obecnie produkuje torby papierowe na wymiar. Specjalnymi czujnikami mierzy wymiary zamówienia, a następnie tworzy dopasowane opakowanie z trwalszego papieru odpornego na warunki atmosferyczne. Wykorzystane materiały nadają się do recyklingu w warunkach domowych. Amazon zmodernizował już ponad 120 takich maszyn w ponad 20 centrach logistycznych w USA, eliminując konieczność zużycia w tym roku ponad 130 mln plastikowych toreb.

Robin

1. Zadanie: podnoszenie i sortowanie paczek przed ich transportem do doków wyjściowych
2. Możliwości: podnosi paczki o wadze do 22 kg
3. Data i miejsce wprowadzenia: 2022 r., Lakeland (Floryda)
4. Rozmiar: wyciągnięte ramię ma długość 182 cm

Po zapakowaniu paczka zostaje skierowana do doku wyjściowego, skąd trafi do klienta. Robin to pierwszy robot wdrożony przez Amazon Robotics. Powstał w celu sortowania paczek przed ich transportem do doków wyjściowych, gdzie następnie trafiają do ciężarówek. Robin zbiera paczki z taśmociągów i umieszcza je na robotach mobilnych, które następnie przenoszą je do kolejnych obszarów obiektu.

dft-amazon-robotics-cardinal-1.jpg

Cardinal

1. Zadanie: podnoszenie paczek i precyzyjne układanie ich w wózkach
2. Możliwości: obsługuje przesyłki o wadze do 22 kg
3. Data i miejsce wprowadzenia: 2022 r., Nashville (Tennessee)
4. Rozmiar: wyciągnięte ramię ma długość ok. 3 m

Cardinal to obok Robina kolejne ramię robotyczne, które z pomocą zaawansowanej sztucznej inteligencji i rozpoznawania obrazu szybko wybiera z grupy paczek w rynnie zbierającej tę właściwą, podnosi ją poprzez zassanie powietrza, odczytuje etykietę i precyzyjnie umieszcza ją w odpowiednim wózku, który następnie trafi do doku załadunkowego. Cardinal radzi sobie z paczkami o wadze do 22 kg.

dtf_amazon-robotics-proteus-1.jpg

Proteus

1. Zadanie: przemieszczanie wózków z paczkami do doku załadunkowego, skąd trafiają do ciężarówek
2. Możliwości: podnosi aż do 400 kg
3. Data i miejsce wprowadzenia: 2022 r., Nashville (Tennessee)
4. Rozmiar: 80 x 75 x 20 cm, waga ok. 135 kg

Proteus to pierwszy w pełni autonomiczny robot Amazon – może poruszać się swobodnie po obiekcie, wykorzystując czujniki do wykrywania i omijania przeszkód na swojej drodze. Proteus porusza się swobodnie po całym obiekcie - w przeciwieństwie do Titana i Herculesa, które mają dostęp wyłącznie do wydzielonych stref. Korzysta z czujników do wykrywania i omijania przeszkód, odmiennie od pozostałych, które rozpoznają jedynie kody kreskowe umieszczone na podłodze. Proteus współdziała z ramieniem robotycznym Cardinal, które umieszcza paczki w wózkach, a następnie transportuje je z obszaru doku wyjściowego do doku załadunkowego, gdzie zamówienia ładowane są do ciężarówek.