Narzędzia czy współpracownicy? Naukowcy wspólnie z Amazon dbają o satysfakcjonującą współpracę ludzi i maszyn: roboty odciążają pracowników i poprawiają bezpieczeństwo w centrach dystrybucyjnych.
Dzięki partnerstwu z Massachusetts Institute of Technology (MIT), Amazon wesprze rozwój programu automatyzacji MIT „Automation Clinic”. Pomaga on badaczom i inżynierom w lepszym zrozumieniu wpływu nowych technologii – takich jak roboty i sztuczna inteligencja (SI) – na pracowników i organizacje. MIT współpracuje również z międzynarodową agencją badawczą Ipsos, aby poznać nastroje społeczne wokół wykorzystania technologii w środowisku pracy.
Wyniki tych badań pomogą MIT i Amazon w procesie opracowywania technologii współpracy ludzi i maszyn. Mamy nadzieję uzyskać lepszy wgląd w to, jak tworzyć robotykę poprawiającą doświadczenie pracowników i bezpieczeństwo w centrach dystrybucyjnych. Jednocześnie inwestujemy w szkolenia, które wspierają w rozwoju kariery osób pracujących z nowymi technologiami.
Tye Brady, główny technolog Amazon Robotics oraz Julie Shah, profesorka aeronautyki i astronautyki H.N. Slater na MIT, podzielili się z nami swoimi spostrzeżeniami w badanym obszarze:
Opowiedz nam więcej o swoich badaniach i o tym, co masz nadzieję osiągnąć.
Julie Shah: Jestem badaczką sztucznej inteligencji i inżynierką robotyki na MIT, a celem prowadzonych przez mnie badań jest rozwijanie inteligencji maszyn, która zwiększa ludzkie możliwości. Jestem również dyrektorką wydziału Industrial Performance Center i współprowadzę inicjatywę „Work of the Future” na MIT. Wraz z zespołem inżynierów i specjalistów staramy się lepiej zrozumieć, w jaki sposób postępująca automatyzacja może iść w parze z czynieniem miejsc pracy lepszymi. Nasz program „Automation Clinic” koncentruje się na tym, jak firmy mogą skorzystać na automatyzacji oraz w jaki sposób decyzje dotyczące projektowania, wdrażania i zwrotu z inwestycji mogą prowadzić do bardziej pozytywnych wyników dla przedsiębiorstw i zatrudnionych w nich osób.
W jaki sposób robotyka wspiera dziś Amazon i jaki ma wpływ na miejsca pracy?
Tye Brady: W naszych centrach posiadamy ponad 750 000 robotów mobilnych i tysiące innych zrobotyzowanych systemów, które pomagają przenosić, sortować, identyfikować i pakować zamówienia klientów. Osiągnięcie takiej skali zajęło nam ponad 10 lat. W tym czasie Amazon zatrudnił setki tysięcy pracowników. Kierujemy się celowym podejściem do tego, jak projektujemy i wdrażamy technologię w naszych centrach dystrybucyjnych. Konsekwentnie priorytetowo traktujemy wykorzystanie robotów do wspierania bezpieczeństwa i ułatwiania pracownikom wykonywania codziennych zadań. Roboty dobrze radzą sobie z powtarzalnymi i przewidywalnymi zadaniami, dzięki czemu mogą pozwolić pracownikom na zajęcie się bardziej złożonymi obowiązkami, pomagającymi lepiej dostarczać produkty klientom. Obserwowanie pracowników rozwijających nowe umiejętności dzięki pracy z naszymi najnowszymi technologiami, sprawia nam ogromną satysfakcję. Odkąd wprowadziliśmy roboty do centrów dystrybucyjnych, stworzyliśmy w Amazon ponad 700 nowych typów stanowisk. To między innymi dlatego szkolenia w miejscu pracy i programy takie jak „Postaw na Swój Rozwój” („Career Choice”) są dla nas tak ważne – szukamy sposobów, aby pomóc naszym pracownikom w rozwoju ich karier.
Czy pracownicy powinni postrzegać roboty jako współpracowników?
Shah: Nasz model mentalny w odniesieniu do robotów – postrzeganych na przykład jako narzędzia lub współpracownicy – wpływa na nasze oczekiwania dotyczące pracy z nimi. Oba podejścia przynoszą korzyści. Człowiek kieruje użyciem narzędzia i korzystne jest projektowanie robotów tak, aby pracownicy mogli nimi kierować. Badania pokazują, że skoncentrowane na człowieku podejście do projektowania i wdrażania technologii przynosi lepsze wyniki pracownikom i firmom. Jednak, w miarę jak maszyny stają się coraz bardziej złożone pod względem możliwości podejmowania decyzji, metafora robota jako współpracownika lub partnera jest również cenna. Nie zawsze idealnym rozwiązaniem jest wydawanie poleceń współpracownikowi-człowiekowi. Kluczem do efektywnej pracy zespołowej jest budowanie wspólnego zrozumienia tego, co nasi partnerzy będą robić i czego będą potrzebować, aby odnieść sukces. Nasze badania pokazują, że najlepszym sposobem na zoptymalizowanie wydajności zespołu złożonego z ludzi i robotów jest opracowanie maszyn, które są aktywnymi współpracownikami, pomagającymi człowiekowi poznać jego możliwości, ograniczenia i zachowania.
Czy roboty mogą zwiększyć bezpieczeństwo pracy? Czy obserwujemy zmniejszenie liczby urazów w centrach logistycznych Amazon, które korzystają z robotyki?
Brady: Nasze dane pokazują, że wskaźniki wypadków i incydentów powodujących utratę czasu pracy były w 2022 r. odpowiednio o 15% i 18% niższe w robotycznych centrach logistycznych Amazon niż w ich pozostałych typach. Od naszych stacji roboczych z technologią „stow and pick” po nasze najnowsze roboty, takie jak Sparrow, Cardinal i Proteus, budujemy i wdrażamy maszyny, które mogą wykonywać za pracowników czynności obciążające fizycznie i zwiększać bezpieczeństwo w centrach dystrybucyjnych. Z każdą generacją naszych systemów robotycznych zbieramy informacje zwrotne od pracowników i specjalistów ds. bezpieczeństwa, żebyśmy mogli ulepszać tę technologię i nadal zwiększać jej wpływ na bezpieczeństwo.
W jaki sposób praca w centrach dystrybucyjnych ewoluuje wraz z rozwojem nowych technologii?
Shah: Tak, jak piloci muszą dziś szkolić się, by latać samolotem i obsługiwać technologię autopilota, tak osoby pracujące z bardziej zaawansowaną technologią muszą rozumieć ten proces, a także potrzebują nowych umiejętności i szkoleń. Wraz z wprowadzaniem robotów i automatyzacji w celu zmniejszenia fizycznego obciążenia pracą, poprawy ergonomii i bezpieczeństwa, zmienia się również rola człowieka. Pracownik może przestawić się z pracy przy jednym stanowisku na nadzorowanie obsługi wielu stanowisk lub wielu robotów.
Czy wyobrażasz sobie odległą przyszłość z w pełni zautomatyzowanymi centrami realizacji zamówień?
Brady: Uważamy, że nie jest praktyczne tworzenie technologii, jeśli klienci nie mogą w pełni korzystać ze wszystkich wspaniałych rzeczy, które powstały. Inwestycje, których dokonujemy w robotykę zaczynają się od ustalenia zasad, w jaki sposób te systemy mogą współpracować z człowiekiem i na tym polega nasza długofalowa strategia tworzenia ich. Naszą wizją jest projektowanie rozwiązań, w których możemy rozszerzać ludzkie możliwości i osiągać jak najlepsze wyniki.