Roboty w centrum logistycznym Amazon w Nashville są dla mnie wsparciem od pięciu lat. Z ciekawością śledzę, jakie innowacyjne rozwiązania wprowadza do naszych codziennych obowiązków technologia – jednocześnie podnosząc poziom wydajności i bezpieczeństwa. Z własnego doświadczenia mogę też powiedzieć, że roboty Amazon to szansa na wiele możliwości rozwoju zawodowego i zdobywanie nowych umiejętności.
Swoją karierę w Amazon zacząłem na stanowisku menedżera ds. niezawodności. Po przeprowadzce z Teksasu do Nashville skorzystałem m.in. z firmowych szkoleń. Po kilku latach awansowałem na stanowisko kierownika ds. utrzymania ruchu. Byłem częścią nowo utworzonego zespołu, który odpowiadał za otwarcie obiektu w Nashville – zajmowaliśmy się tzw. konserwacją predykcyjną, czyli instalacją narzędzi i czujników, które pozwalały na ciągłą pracę robotów na miejscu.
W trakcie przygotowań do uruchomienia centrum miałem okazję odwiedzić różne lokalizacje w naszej sieci operacyjnej, poznając najlepsze praktyki i ucząc się od naszych liderów. Jedno z moich ulubionych wspomnień z tego czasu to nawiązywanie nowych kontaktów i zdobywanie know-how. Otwarcie centrum logistycznego w Nashville było dla mnie wyjątkowym doświadczeniem, które przygotowało mnie do pracy z nowoczesnymi technologiami – dziedziną, którą Amazon nieustannie doskonali.
Większość mojego dnia koncentruję się na kierowaniu zespołem i pracy z robotami, starając się, by wszystko działało jak najsprawniej, a maszyny mogły wspierać pracowników na każdym etapie realizacji zamówień.
Zespół robotów
Hercules i Pegasus to roboty, które dostarczają produkty bezpośrednio do pracowników i pomagają im w transporcie posegregowanych zamówień, gdy te są już gotowe do wysyłki.
Robin i Cardinal to z kolei ramiona robotyczne, które podnoszą i przenoszą paczki. To rozwiązanie znacznie zmniejsza wysiłek fizyczny, jaki pracownicy musieliby podejmować, wykonując te zadania samodzielnie.
W naszym centrum działa również Proteus – jedna z najnowszych i najbardziej zaawansowanych maszyn Amazon. W przeciwieństwie do pozostałych robotów, które poruszają się tylko po specjalnie dostosowanej hali, Proteus potrafi rozpoznawać ludzi i przedmioty wokół siebie, dzięki czemu przemieszcza się na otwartych przestrzeniach. Kiedy ktoś znajdzie się w jego pobliżu, robot automatycznie zwalnia i dostosowuje swoją trasę, by uniknąć kolizji. Proteus przewozi wózki z zamówieniami do miejsca docelowego na terenie centrum logistycznego.
Roboty i nowe możliwości kariery
Roboty współpracujące z ludźmi nie tylko zwiększają wydajność pracy, ale także pośrednio tworzą nowe role i możliwości w dziale konserwacji. Wraz z rozwojem technologii rośnie zapotrzebowanie na wykwalifikowanych pracowników, którzy dbają o prawidłowe działanie maszyn - pracownicy mogą m.in. odbyć szkolenie z obsługi i konserwacji robotów wspomagających. To prawdziwie współdzielone środowisko, w którym widać harmonijną współpracę między poszczególnymi systemami, a ludźmi.
Dążymy do dalszego zwiększenia wydajności robotów. Staramy się między innymi przewidywać zapotrzebowanie na części zamienne, analizujemy trendy, by lepiej zrozumieć konkretne zjawiska, a także na bieżąco wprowadzamy niewielkie usprawnienia, które mają na celu zwiększenie efektywności całego systemu. Codziennie uczymy się czegoś nowego – to jest właśnie najciekawszy aspekt mojej pracy.
Bogata oferta szkoleniowa
Przychodząc do Amazon, miałem ukończone studia z inżynierii mechanicznej i doświadczenie w technologii utrzymania ruchu. Moją uwagę szybko zwróciła różnorodność programów szkoleniowych dostępnych dla pracowników, zwłaszcza w ramach programu stażowego w dziedzinie mechatroniki i robotyki. Umożliwia on zdobycie cennych umiejętności w nowoczesnych obszarach, oferując praktyczne zajęcia, szkolenia w laboratoriach oraz bezpośrednie doświadczenie na hali produkcyjnej. Dodatkowo, uczestnicy mogą liczyć na wsparcie ze strony doświadczonych liderów, którzy zawsze chętnie dzielą się swoją wiedzą i radami.
W naszym programie stażowym w Nashville uczestniczy obecnie 12 pracowników, którzy dołączyli z różnych działów centrum, chcąc podjąć pracę w dziale konserwacji robotów. Aby zacząć, wystarczy podstawowa wiedza i chęć nauki. To świetna droga do rozpoczęcia kariery w tej perspektywicznej dziedzinie.
Możliwość zdobywania nowych umiejętności i awansu to kluczowe atuty pracy w Amazon. Oprócz stażu w obszarze robotyki dostępne są również inne programy, takie jak m.in. Postaw na swój rozwój czy szkolenia i certyfikaty Amazon Web Services (AWS).
Możliwość kierowania zespołem oraz pracy z najnowszymi technologiami jest dla mnie niezmiernie inspirująca. Codziennie obserwuję, jak dzięki robotyce moja praca staje się zarówno bezpieczniejsza, jak i bardziej efektywna. Nabyłem w Amazon wiele cennych doświadczeń i z ciekawością czekam na to, jakie innowacje przyniesie przyszłość.