Czytanie książek to niezwykła i fascynująca przygoda. Pozwala rozwinąć ciekawość i umiejętność analizy, a także rozumienie powiązań przyczynowo - skutkowych oraz zdolność dłuższej koncentracji[1]. Regularne sięganie po książkę uspokaja, buduje relacje, zwiększa wiedzę i rozwija myślenie.
- Czytanie jest fundamentem edukacji. Rola książek w życiu dziecka zaczyna się bardzo wcześnie – już od pierwszych dni życia. To właśnie wtedy mózg rozwija się najintensywniej, chłonąc wszelkie bodźce. Dlatego tak ważne jest czytanie dzieciom i interakcja z nimi. To procentuje w przyszłości – dziecko, z którym od niemowlęctwa czytamy i rozmawiamy, w wieku 3 lat zna dwukrotnie więcej słów niż dziecko, które bawi się samo. To oznacza, że regularne sięganie po książki ma korzystny wpływ na każdy etap życia człowieka – tłumaczy Maria Deskur, Prezeska Fundacji Powszechnego Czytania.
Niestety, z powodu pandemii i zamknięcia szkół, wiele dzieci utraciło dostęp do literatury. W efekcie, aż 12% z nich nie ma w domu lektur lub posiada tylko podręczniki szkolne[2]. Tymczasem umiejętności pozyskane podczas czytania w młodszych latach, zwiększają szanse uczniów na sukces w nauce, zarówno w obszarach humanistycznych, jak i ścisłych. Idąc dalej – czytanie rozwija kompetencje przyszłości poszukiwane na rynku pracy.
– Zwiększanie dostępu do literatury w małych miejscowościach i na wsiach jest kluczowe dla rozwoju czytelnictwa w lokalnych społecznościach. Wiele dzieci nie czyta, bo nie ma swobodnego dostępu do książek lub mają ograniczony wybór lektur. Staramy się wspierać te obszary – mówi Michał Stępień z Fundacji Zaczytani.org.
Celem kampanii Amazon Reads jest kompleksowe podejście do problemu niskiego wskaźnika czytelnictwa w Polsce oraz pokazanie, jak duże znaczenie dla rozwoju dzieci w wieku szkolnym ma umiejętność czytania i pisania. Książka jest od zawsze w samym sercu działań Amazon – to właśnie od niej wszystko się zaczęło. W lipcu 1995 roku pierwszym zamówieniem na Amazon była właśnie książka.
Podczas trzytygodniowej kampanii, Amazon, wspólnie z partnerami: Fundacją Powszechnego Czytania, Fundacją Dr Clown, Fundacją Zaczytani.org oraz pracownikami, zrealizuje szereg aktywności mających na celu zwiększenie świadomości na temat czytelnictwa i jego zalet oraz dostępu do książek. Aby być na bieżąco, zachęcamy do śledzenia bloga Amazon oraz kanału @AmazonNewsPL na Twitterze!
[1] Supermoc książek. Poradnik upowszechniania czytania: https://bit.ly/3eq05cu.
[2] Raport Stanu Czytelnictwa Biblioteki Narodowej: https://bit.ly/3vdcrvu.