Mali i średni przedsiębiorcy działający w e-handlu nie powinni zastanawiać się czy wybrać własny sklep, czy współpracę z marketplace, ale jak zoptymalizować prowadzenie wszystkich kanałów sprzedaży. Omnichannel to najskuteczniejsza droga do rozwoju w e-commerce.

Zarówno własny e-sklep, jak i marketplace niesie ze sobą wiele zalet, ale też pewne ograniczenia. Jednak jedna opcja nie wyklucza drugiej, a wręcz przeciwnie – szereg zintegrowanych rozwiązań i różnych kanałów sprzedaży pozwala rozszerzyć i wzmocnić interakcję z klientem, a to on jest kluczowym motywem wszystkiego, co jako sprzedawcy powinniśmy robić. Doświadczenia naszych partnerów handlowych, oferujących swoje produkty i promujących swoje marki na Amazon.pl, pokazują jednocześnie, że „wielokanałowość” daje przedsiębiorcom najlepsze efekty sprzedażowe, a klientom jeszcze większe możliwości wyboru, a to z ich perspektywy jest najważniejsze.
Agata Jasińska, menedżerka ds. usług handlowych w Amazon
summit_pb_e-commerce
fot. Puls Biznesu
summit_pb_e-commerce
fot. Puls Biznesu

Mimo długiej listy codziennych zadań e-przedsiębiorców, takich jak: rozwój oferty produktowej, zarządzanie logistyką, współpraca z dostawcami czy obsługa klientów, chętnych nie brakuje. Prognozy Dun & Bradstreet Poland wskazywały, że na koniec 2023 r. liczba e-sklepów w Polsce miała przekroczyć 65 tys., przy niezmiennie rosnącej popularności zakupów online i zwiększającej się wartości całego segmentu e-commerce. Jak polskie MŚP mogą wykorzystać ten potencjał? Jednym z rozwiązań jest skorzystanie ze wsparcia doświadczonego partnera, jakim jest Amazon, z całym jego zapleczem technologiczno-sprzedażowym.

Za współpracą z marketplace przemawiają także możliwości eksportowe, a to, jak wynika z raportu Polityki Insight „Nowa normalność na rynku e-commerce w Polsce”, oznacza przełamanie jednej z głównych barier rodzimych przedsiębiorców, czyli rozwoju e-sklepu poza Polską.

Skalowanie biznesu, ciągłe poszukiwanie nowych klientów, ekspansja krajowa i zagraniczna – to zadania, przed którymi codziennie stają polscy e-przedsiębiorcy. O perspektywach, wyzwaniach, barierach oraz sposobach radzenia sobie małych i średnich przedsiębiorców w e-biznesie można przeczytać więcej w najnowszym raporcie Polityki Insight „Nowa normalność na rynku e-commerce w Polsce”, opracowanym w partnerstwie z Amazon.

Damian Wiszowaty, CEO Gonito, który wspiera przedsiębiorców w skalowaniu ich sprzedaży online za pośrednictwem sklepów Amazon, przyznał podczas konferencji „E-commerce Evolution Summit”, że handel transgraniczny, wzmacniany udogodnieniami wynikającymi z jednolitego rynku UE, jest tematem trudnym, zwłaszcza dla początkujących MŚP. Dlatego to jednocześnie główny argument za współpracą w modelu cross border z globalnym graczem e-commerce.

Potencjał, jaki niosą ze sobą międzynarodowi konsumenci, najłatwiej przekuć w bezwzględne wartości udostępniając swoje produkty na pewnych i sprawdzonych, globalnych marketplace’ach, takich jak Amazon. Dzięki temu przedsiębiorcy mogą korzystać z doświadczenia  i międzynarodowej skali działalności, ale przede wszystkim praktycznych rozwiązań technologicznych, narzędzi marketingowych, pełnej obsługi logistycznej zamówień w ramach FBA, jak też wsparcia prawno-podatkowego i obsługi klientów w lokalnych językach.
Damian Wiszowaty

Skuteczność współpracy z marketplacem w zakresie cross-border potwierdza Raport nt. MŚP sprzedających na Amazon, z którego wynika, że w 2022 r. ponad 75% polskich MŚP eksportowało swoje produkty, a wartość ich sprzedaży eksportowej wyniosła ponad 4,4 mld zł, notując wzrost o 15% r/r.