Szczegółowych danych dostarcza raport „Europejskie małe i średnie przedsiębiorstwa sprzedające na Amazon 2022”*.
W 2021 roku znacząco powiększyła się liczba MŚP sprzedających na Amazon, notując wzrost o ok. 20% w porównaniu z 2020 r. Aktualnie Amazon współpracuje z ponad 225 tys. MŚP w Europie, w tym 3,5 tys. z Polski. Sprzedawcy zewnętrzni (z których wielu to MŚP) odpowiadają za ok. 50% całkowitej sprzedaży Amazon.
Nowe, pośrednie miejsca pracy
Znacząca poprawa dostępu do globalnej infrastruktury sprzedażowej, m.in. dzięki rozwiązaniom i narzędziom technologicznym oferowanym MŚP przez Amazon, przekłada się na wzrost zatrudnienia. Dane z raportu wskazują bowiem, że europejskie firmy prowadzące sprzedaż na Amazon stworzyły dotychczas ponad 650 tys. nowych miejsc pracy, budujących i wspierających ich dzialalność w sektorze e-commerce. Dzięki działalności MŚP w Polsce, powstało w tym czasie 12 tys. nowych miejsc pracy.
Rosnąca sprzedaż - wyższy eksport
Sprzedaż eksportowa firm z europejskiego sektora MŚP wyniosła w 2021 r. ponad 14,5 mld euro, czyli o 10% więcej niż w 2020 r. Skąd tak dobre wyniki? Tylko w 2021 roku Amazon zainwestował ponad 3,4 mld euro w usługi, narzędzia i programy, które umożliwiają MŚP dostęp do setek milionów globalnych klientów Amazon.
Tylko w 2021 r. MŚP w Europie sprzedały ponad 2,2 mld produktów, czyli ponad 4,2 tys. co minutę. Polskie małe i średnie firmy również mogą pochwalić się dobrymi wynikami – w 2021 roku sprzedały ponad 25 mln produktów (średnio 50 co minutę), w porównaniu z 15 mln w roku poprzednim, osiągając łącznie sprzedaż eksportową o wartości ponad 750 mln euro. Ten wynik przełożył się z kolei na 25% wzrost rok do roku.
"Bez wątpienia polskie małe i średnie firmy sprzedające na Amazon – eksportując produkty o wartości ponad 750 mln euro w 2021 roku i tworząc nowe miejsca pracy – stanowią ważny element w europejskiej przedsiębiorczości. Lokalne MŚP dostarczają wielką wartość naszym klientom, a my będziemy je nadal wspierać i tworzyć społeczność biznesową, która sprzyja rozwojowi tych biznesów, naszej oferty, sektora e-commerce i calej gospodarki"
Marek Kaliński, twórca marki Candellana, firmy produkującej niebanalne świece, docenia współpracę z Amazon i możliwości, jakie zyskuje niewielka polska firma na światowych rynkach:
"Cały proces produkcyjny naszych świec odbywa się w Toruniu, dzięki czemu mogliśmy utrzymać lokalny charakter marki, mimo jej obecnie globalnego zasięgu. Nasze produkty są rozpoznawalne na całym świecie, co stało się możliwe również dzięki ich sprzedaży na Amazon, gdzie jesteśmy obecni już 3 lata. Współpraca ta zaowocowała 800% wzrostem sprzedaży marki w ciągu tych lat, a nasze wyroby nieustannie pojawiają się w TOP 10 najlepiej sprzedających się produktów europejskich sklepów Amazon."
Jednocześnie w 2021 r. próg 100 tys. euro sprzedaży na Amazon przekroczyło ponad 50 tys. europejskich MŚP, czyli o 25% więcej niż w 2020 r. Z kolei sprzedaż powyżej 1 mln euro po raz pierwszy w ubiegłym roku odnotowało przeszło 2,5 tys. MŚP. W Polsce ten pułap osiągnęło w 2021 r. 60 firm.
"Kładziemy duży nacisk na zapewnianie jak najlepszego wsparcia firmom, reprezentowanym przez sektor małych i średnich przedsiębiorstw. Co istotne, nie chodzi wyłącznie o zwiększanie sprzedaży nad Wisłą, lecz także o ułatwianie im ekspansji międzynarodowej. Mowa o markach, które wspólnie z Amazon podbijają cały świat. W 2021 roku było ich już ok. 3,5 tysiąca i sprzedawały w naszym sklepie średnio pięćdziesiąt produktów na minutę"
Więcej informacji można znaleźć w raporcie do pobrania: European Small and Medium Enterprises Impact Report
*Najnowszy raport „Europejskie małe i średnie przedsiębiorstwa sprzedające na Amazon 2022” obejmuje dane dotyczące współpracy Amazon z MŚP w ośmiu państwach członkowskich UE: Niemczech, Francji, Włoszech, Hiszpanii, Holandii, Szwecji, Polsce i Belgii, a także w Wielkiej Brytanii i Turcji.