Amazon wraz z Polską Agencją Inwestycji i Handlu połączyli siły, organizując wirtualne szkolenia dla przedsiębiorców, podczas których doradzali m.in. jak wykorzystać e-commerce do pozyskiwania nowych klientów w Polsce i za granicą. Ponieważ pierwsze spotkania oraz sesje pytań i odpowiedzi już za nami, w tym wpisie dzielimy się praktycznymi wskazówkami, które pozwolą polskim firmom uruchomić sprzedaż online poprzez Amazon.
Wsparcie ekspansji zagranicznej
Dzięki e-commerce przedsiębiorcy mają szansę na zagraniczny rozwój przy relatywnie niskich kosztach. Rozpoczynając sprzedaż na nowych, nieznanych rynkach, warto polegać na sprawdzonych partnerach, którzy udzielą nam niezbędnego wsparcia w zakresie prawnym, kulturowym i organizacyjnym. Instytucją, która pomaga małym i średnim firmom oraz posiada szeroką wiedzę na temat zagranicznych rynków, jest PAIH – Polska Agencja Inwestycji i Handlu. Jako instytucja rządowa udziela wsparcia w zakresie pozyskania informacji rynkowych, nawiązywania kontaktów handlowych, czy też doradztwa i promocji. To gotowe know-how, które może ułatwić zagraniczny start niejednemu przedsiębiorcy.
Miliony klientów za jednym kliknięciem
Rozpoczęcie sprzedaży online, w dodatku na zagranicznych rynkach, wiąże się często z istotnym nakładem środków związanych z prowadzeniem odpowiedniej platformy, logistyką, czy promocją. Przez to wielu przedsiębiorców porzuca taką myśl już na starcie. W rzeczywistości to mniej skomplikowane niż niektóre firmy zakładają. Bez większego zaangażowania finansowego, a przez to ryzyka, można rozpocząć sprzedaż na zagranicznych rynkach już od zaraz za pośrednictwem Amazon. W prosty sposób zyskuje się dostęp do 300 milionów klientów na 6 europejskich rynkach, jednocześnie zwiększając swoją widoczność w sieci. Skalę zainteresowania pokazują liczby – aż 58% produktów sprzedawanych w ponad 30 kategoriach na Amazon.
Sprzedaż z Amazon krok po kroku
Od 2016 r. sprzedawcy oraz klienci Amazon mają dostęp do polskiej wersji językowej amazon.de – dzięki temu korzystanie z serwisu stało się jeszcze prostsze. Cały proces składa się z 5 prostych kroków:
- Rejestracja w serwisie Amazon
- Utworzenie listingu produktów
- Klient znajduje i kupuje Twoje produkty
- Dostarczasz produkty w ramach Fulfillment by Merchant lub wysyłamy Twoje produkty przez usługę Fulfillment by Amazon
- Amazon w bezpieczny sposób wysyła Ci należność
Sprzedaż poprzez Amazon to nie tylko korzyści w postaci serwisu o szerokim zasięgu – stając się partnerem, sprzedawca zyskuje dostęp do wielu narzędzi, które mogą mu ułatwić prowadzenie biznesu, m.in. wsparcie w pozyskaniu lokalnego numeru VAT i rozliczeniach z lokalnymi urzędami, narzędzia do promocji, dostęp do zewnętrznych integratorów ułatwiających wielokanałową sprzedaż oraz ochronę sprzedawanych produktów. Sprzedaż można rozpocząć właściwie natychmiast, bez konieczności uruchamiania własnej strony internetowej. Wystarczy założyć jedno konto, aby móc zacząć wysyłać produkty na wszystkie rynki europejskie, na których operuje Amazon.
Co ważne, firma, która zdecyduje się na rozpoczęcie współpracy, nie podejmuje żadnego ryzyka – w każdej chwili może zrezygnować z sprzedaży na portalu i wrócić do niej, kiedy tylko zaistnieje taka potrzeba.
Dostęp do szerszej bazy klientów może oznaczać jeszcze więcej przesyłek do przygotowania. Oferowane opcje wysyłki w Amazon umożliwiają sprawniejszą i szybszą obsługę zamówień pod kątem logistyki. To możliwe dzięki usłudze Fulfillment by Amazon, w ramach której to Amazon odpowiada za magazynowanie oraz wysyłkę produktów do klientów.
Z perspektywy sprzedawcy
Część polskich sprzedawców pierwsze próby sprzedaży ma dawno za sobą i dziś opowiadają o tym z perspektywy długoletniej współpracy z Amazon.
Cyprian Iwuć, właściciel marki Rainbow Socks, sprzedaje swoje produkty na Amazon od blisko 6 lat. Sam przyznaje, że taka forma sprzedaży stała się motorem napędowym dalszego rozwoju jego firmy. Co udało się osiągnąć przez ostatnie lata? Zaczął sprzedawać jeszcze więcej, a jego flagowy produkt „sushi socks” spotkał się z dużym zainteresowaniem wśród zagranicznych klientów. Dziś szczególnie sobie ceni pakiet możliwości, który oferuje Amazon oraz zaufanie społeczne dla jego marki, które idzie w parze ze sprzedażą na rozpoznawalnej międzynarodowo platformie.
– Ta niepisana korzyść jest niezwykle istotna, gdy tysiące ludzi przegląda Twoje produkty, jednocześnie mając pewność, że jesteś wiarygodny – w końcu sprzedajesz na Amazon – przyznaje pan Cyprian.
Właściciel Rainbow Socks wspomina czasy, gdy codzienne wycieczki na pocztę z workiem paczek były normalnością. Dziś za sprawą takich usług jak Fulfillment by Amazon to już przeszłość, dzięki czemu przedsiębiorcy zyskują jeszcze więcej czasu na prowadzenie własnej firmy.
To wszystko sprawia, że ty i twoi pracownicy macie jeszcze więcej czasu na faktyczny rozwój biznesu – czyli pracę koncepcyjną nad nowymi produktami czy budowę marki.
Dowiedz się jeszcze więcej na temat sprzedaży na Amazon: https://services.amazon.pl/
Obejrzyj również nasz cykl „Sprzedawaj na Amazon”, w którym sprzedawcy opowiadają o swoich doświadczeniach związanych ze sprzedażą online na Amazon: link