23 kwietnia – Światowy Dzień Książki i Praw Autorskich organizowane jest przez UNESCO w celu promocji czytelnictwa, edytorstwa i ochrony własności intelektualnej za pomocą praw autorskich. Święto wywodzi się z Katalonii, gdzie 23 kwietnia, w dniu Św. Jerzego, obdarowywano kobiety czerwonymi różami, mającymi symbolizować krew smoka pokonanego przez świętego. Z czasem kobiety zaczęły jednak odwzajemniać się mężczyznom podarunkami z książek i w 1930 r. 23 kwietnia stał się oficjalnie Dniem Książki w całej Hiszpanii.
Celebrujmy to święto, przygotujmy dla dzieci coś specjalnego
Jak uczcić Światowy Dzień Książki i Praw Autorskich? Przedstawiamy pomysły idealne do stosowania w klasie.
Fundacja Zaczytani.org stworzyła publikacje edukacyjne, dzięki którym nauczysz postaw, kompetencji i dasz narzędzia, które odpowiadają na dany problem społeczny.
Publikacje zawierają tylko bajki psychoedukacyjne i relaksacyjne. Trzeci rodzaj bajek bajkoterapeutycznych, czyli terapeutyczne zostawiamy tylko dla psychoterapeutów. Zaczytani.org org każdorazowo zbierają grono ekspertów: pisarzy, ilustratorów, specjalistów od bajkoterapii, psychologów, ekspertów z danej dziedziny, partnerów społecznych i biznesowych oraz ambasadorów.
Wychodząc z założenia, że uczenie dzieci odpowiednich postaw jest niemożliwe bez wcześniejszej edukacji rodziców i opiekunów, dlatego publikacje składają się z trzech części:
Pierwsza z nich, bajka, opowiada historię dotykającą wybranego problemu społecznego.
Druga, część merytoryczna, pozwala opiekunowi zapoznać się z procesem bajkoterapii oraz zawiera zestaw gotowych scenariuszy do poprowadzenia zajęć bajkoterapeutycznych.
Trzecia, artykuł ekspercki, stanowi opracowanie danego problemu społecznego. Zawiera wiedzę dla dorosłych wzbogaconą o słownik pojęć i praktyczne przykłady, które pomogą przekazać najmłodszym ważne dla nas wartości
Podsumowując. publikacje zawierają:
- bajkę
- scenariusz do przeprowadzenia 45 minutowych dla nauczycieli
- wstęp do bajkoterapii
- materiał ekspercki
Bajki od Zaczytani.org
Wybierz, czego chcesz nauczyć dzieci w święto książki. Szczególnie polecamy bajki stworzone przez Fundację Zaczytani.org we współpracy z Amazon:
- „Leśna Paczka” – bajka, w której zwracamy uwagę na problem osamotnienia wśród dzieci, które coraz częściej towarzyszy im w relacjach z rodzicami i rówieśnikami. Jest on również jedną z głównych przyczyn kryzysu psychicznego. Wzrastanie w zdrowych relacjach to swoista szczepionka odporności dla dzieci i wyposażenie ich w poczucie własnej wartości .Dowiecie się jak wesprzeć siebie i dzieci w budowaniu zdrowych i karmiących relacji z poszanowaniem własnych i cudzych granic, rozwijaniu dojrzałej empatii, umiejętności współpracy i radzeniu sobie z napięciami w relacjach oraz powracaniu do relacji po krótkotrwałym konflikcie.
- „Teraz mówi Tosia” – bajka, której celem jest pokazanie, że dziewczynki (kobiety) mogą pełnić funkcje przywódcze, być liderkami, przejmować inicjatywę:
- „Dobre rady na odpady” – bajka, której celem jest promowanie idei niemarnowania żywności poprzez przedstawienie prostych sposobów, które pozwolą dzieciom wywierać realny wpływ na ilość marnowanego jedzenia w domu.
https://dobreradynaodpady.zaczytani.org/
- „Najlepszy przyjaciel” i „Gdzie jest Kuki” – bajki polsko-ukraińskie, których celem jest pomóc najmłodszym lepiej się nawzajem rozumieć oraz porzucić powtarzane uprzedzenia i stereotypy:
https://bajkipolskoukrainskie.zaczytani.org/
- „Góry nadziei” – bajka edukacyjna dla dzieci zmagających się z chorobą, której celem jest pomoc w przejściu tego trudnego okresu oraz zrozumieniu etapów procesu rekonwalescencji i konsekwencji, jakie niesie za sobą walka o zdrowie:
https://gorynadziei.zaczytani.org/
- „Pieniądze nie rosną na drzewach” – bajka, której celem jest promowanie przedsiębiorczych postaw wśród najmłodszych:
https://pieniadzenierosnanadrzewach.zaczytani.org/
- „Kosmos i malina” – bajka edukacyjna inspirująca dziewczynki do zainteresowania się światem nowych technologii i budująca ich pewność siebie, jej celem jest zachęcenie ich do obejmowania ról przywódczych w branżach IT:
https://kosmosimalina.zaczytani.org/
- „Magiczny dom” – bajka edukacyjna wspierająca rozwój emocjonalny dziecka, jej celem jest pokazanie dzieciom i ich rodzicom dlaczego inteligencja emocjonalna jest tak ważna:
https://magicznydom.zaczytani.org/
- „Jak grają najlepsi” – bajka, która rzuca światło na codzienne wyzwania dzieci z niepełnosprawnościami. „Jak grają najlepsi” to niezwykła opowieść, dedykowana dzieciom w wieku 7–9 lat. Jej celem jest podnoszenie świadomości dotyczącej potrzeby włączania osób z niepełnosprawnościami do świata sportu. Bajka nie tylko inspiruje do aktywności fizycznej, lecz także skłania najmłodszych do refleksji nad różnorodnością i akceptacją.
- „Pożyteczna przygoda” – bajka wspierająca dzieci w budowaniu zdrowej relacji z jedzeniem oraz edukująca w zakresie identyfikowania i nazywania podstawowych emocji. Bajką odpowiadamy na problem społeczny jakim jest brak zdrowych nawyków żywieniowych u dzieci. Książka wzbogacona jest o materiał merytoryczny kierowany do rodziców i nauczycieli, który ułatwi pracę z tekstem i podpowie jak w praktyczny sposób rozmawiać z dziećmi o uważności w jedzeniu.
www.pozytecznaprzygoda.zaczytani.org
- „Jak Pola i Kuba królewski Kraków od smogu uratowali” to bajka przeznaczona dla dzieci w wieku 7–9 lat, której cele to zaznajomienie najmłodszych z kulturą polską i Krakowem, wspieranie ich w nauce języka polskiego oraz edukacja w zakresie identyfikowania i nazywania podstawowych emocji.
www.jakpolaikubakrolewskikrakowodsmoguuratowali.zaczytani.org
Karty Literackie, czyli wyzwania czytelnicze
W ramach projektu „Zdolni Odkrywyc”, Cyfrowy Dialog przygotował dla Was również karty promujące czytelnictwo – zachęcamy w nich do działania z dostępnymi na wolnych licencjach utworach. Karty angażują dzieci do samodzielnego działania – projektowania własnych okładek, odkrywania tajemnic fontów i zabawy ze słowami. Karty wykorzystują metodę STEM – stawiają przez dzieciakami wyzwania w postaci eksperymentów, zachęcają do zadawania pytań i szukania odpowiedzi.
Karty przygotowano z myślą o dwóch grupach wiekowych: uczniach i uczennicach klas 1-3 oraz klas 4-6.
Karty dla dzieci z klas 1-3
- “Czy łabędzie potrafią kwękać?” w oparciu o baśń H. CH. Andersena “Brzydkie kaczątko”;
- “Czy rzeki chodzą” na podstawie wiersza M. Konopnickiej “Jak Wisła szła do morza”;
- “Czy warto mieć dobrych sąsiadów” z wykorzystaniem “Pawła i Gawła” A. Fredry;
- “Czy wieloryby połykają trawy” na bazie bajki “W jaki sposób wieloryb nabawił się swojego przełyku” ze zbioru “Takie sobie bajeczki” R. Kipplinga;
- “Czy zwierzęta mówią?” na gruncie książki “Doktor Dolittle i jego zwierzęta” H. Loftinga.
Karty dla klas 4-6
- “ABC, spotkanie w fontami”, w której odkrywamy, czym się różni font od czcionki;
- “Lutek w Warszawie”, w której podróżujemy razem z bohaterem”Legendy o Złotej Kaczce “A. Oppmana;
- “Nowa okładka”, która prowokuje nas do przygotowania nowej okładki “Księgi dżungli” R. Kiplinga;
- “O słowach, tych zapomnianych i tych nowych”, w której poznajemy archaizmy i neologizmy z wykorzystaniem wiersza “Pobudka wiosny” M. Konopnickiej;
- “W tajemniczym ogrodzie” w oparciu o “Tajemnicy ogród” B. F. Hodgesona, dzięki której stajemy się projektant(k)ami zieleni.