Dzięki chmurze firmy z całego świata uzyskały dostęp do tych samych narzędzi i mogą unowocześniać istniejące aplikacje, budować innowacyjność poprzez nowe rozwiązania, czy też lepiej adresować potrzeby klientów. Dotyczy to w równym stopniu globalnych korporacji, startupów z Doliny Krzemowej, jak również dużych i małych firm z Polski.

Chmura stała się elementem, który otworzył drzwi na nowe możliwości. Jakie? Dla różnych firm będą to różne rzeczy. Dla części chmura stała się narzędziem, dzięki któremu mogą dotrzeć do klientów na całym świecie. Lokalizacja użytkownika końcowego nie jest już kryterium, w ramach którego trzeba projektować system i aplikacje. Przykładem polskiej firmy, która wykorzystała globalny zasięg chmury i udowodniła, że świat stał się otwarty dla wszystkich, jest Brainly. Polski startup stworzył platformę edukacyjną, z której zaczęło korzystać setki milionów uczniów na całym świecie, którzy poszukują wsparcia i pomocy w rozwiązywaniu zadań domowych. Brainly wykorzystał siłę i globalny zasięg chmury Amazon Web Services (AWS), aby dotrzeć do użytkowników również poza granicami Polski, przez Europę, Amerykę, a nawet Azję.

Eksperymentuj bez obaw

Dla innych chmura to wygodne narzędzie, dzięki któremu nie muszą bać się eksperymentowania – w końcu to właśnie tutaj nie muszą inwestować gigantycznych pieniędzy w pomysły, które chcą przetestować. A jeśli te nie zadziałają – z łatwością można się wycofać i skupić na nowych rozwiązaniach. Możliwość szybkiego eksperymentowania to również możliwość szybkiego wdrażania i budowy nowych aplikacji. Aviva jest przykładem dużej firmy z branży finansowej, która wykorzystała chmurę, by dostosować swoją ofertę do szybko zmieniającego się świata i uruchomiła m.in. program „Aviva Medykom”, czyli darmowe ubezpieczenie na życie dla pracowników sektora medycznego. Projekt ten został wdrożony w zaledwie kilka dni, a z jego usług w krótkim czasie skorzystało ponad 29 tysięcy osób.

Wprowadzaj innowacje

Chmura to katalizator innowacyjności i wehikuł, który dostarcza nowe technologie, jak choćby usługi sztucznej inteligencji, które można wykorzystywać do unowocześniania i realizacji nowych pomysłów. Nawet jeśli nie zrewolucjonizują one biznesu, z pewnością wesprą go w rozwoju. TVN, jedna z największych stacji telewizyjnych w kraju, dostrzegła w chmurze możliwość szybkiego i bezpiecznego uruchomienia platformy TVN24 GO, w której dostępne są stacje TVN24 i TVN24 BiS, programy informacyjne i publicystyczne. Natomiast Applica.AI wykorzystuje zdobycze sztucznej inteligencji do wykrywania mowy nienawiści w Internecie – wszystko w ramach AWS.

Skaluj biznes

Skalowalność – czyli możliwość dostosowania dostępnej mocy obliczeniowej do faktycznych potrzeb, to jeden z atutów, który w chmurze firmy dostrzegają najszybciej. Tu idealnym przykładem są Polskie Linie Lotnicze LOT. Wydaje się, że sam fakt bycia firmą, której biznes „polega na lataniu”, jest niemal zobowiązaniem do bycia w chmurze również w świecie technologicznym. To właśnie AWS jest tym miejscem, w którym od lat działają portale internetowe LOTu. Chmura stała się mechanizmem, który umożliwił firmie dostosowywanie się do zwiększonego ruchu podczas akcji marketingowych. Wzrost dostępności i niezawodność wpływają na rosnące zadowolenie klientów i sprzedaż biletów online.

Obniż koszty

Czy chmura pomaga w redukcji kosztów? Każda z firm wśród korzyści płynących z wykorzystania nowej technologii szuka również oszczędności. Ringier Axel Springer Polska i portal Onet.pl od wielu lat wykorzystują AWS w swojej codziennej pracy. To przykład świetnie obrazujący, jak rozwiązania chmurowe stają się standardem budowy i zarządzania nowoczesnymi aplikacjami. Początkowo chodziło jedynie o środowisko awaryjne dla Onetu – na wypadek problemów z własnymi serwerowniami istniała możliwość szybkiego przejścia i uruchomienia środowisk w AWS. Jednak w roku 2018 właściciel portalu ogłosił pełną migrację całej platformy na AWS. Dlaczego? Powodów było wiele, pośród nich właśnie redukcja kosztów i możliwość skupienia się na prowadzeniu biznesu, bez zmartwień o aspekty technologiczne.

Integruj rozwiązania

Chmura zatem weszła do działów technologicznych i na biznesowe salony, zmieniając przez ostatnie lata sposób, w jaki firmy są zarządzane. Kolejnym przykładem na to jest Śnieżka, jeden z największych producentów farb w Polsce, który uruchomił w AWS swoje środowiska SAP-owe, wspomagające firmę w procesach biznesowych. Chmura stała się elementem, który pozwolił na zwiększenie innowacyjności, m.in. poprzez wykorzystanie natywnych usług chmurowych jak AWS Lambda czy Aurora.

Wspomniane firmy to tylko nieliczne przykłady polskich przedsiębiorstw, które korzystają z możliwości, jakie daje chmura AWS. Stała się ona naturalnym wyborem dla działów IT i biznesu jako nieodłączny element wspierający ich rozwój w dynamicznie zmieniającym się świecie.