Zaprojektowanie i wdrożenie nowego produktu – biodegradowalnej papierowej koperty – wymagało pracy naukowców, inżynierów i techników z laboratorium Amazon, które zajmuje się opakowaniami i materiałami. Nasi eksperci, którzy przykładają niezwykłą uwagę do najdrobniejszych detali, zauważyli ciekawą reakcję chemiczną następującą po podgrzaniu pewnego rodzaju kleju, podobnego do tego używanego w kartonach.
– W wyniku takiej reakcji powstaje puszysty i lekki materiał – mówi Justine Mahler, starsza menedżerka w zespole pracującym nad opakowaniami produktów pod kątem konsumenckiego doświadczenia. – A lekki i biodegradowalny materiał amortyzujący, którym można wypełnić kopertę, to spełnienie marzeń specjalistów.
Ten materiał „z marzeń” jest przyklejany do wewnętrznej strony papierowej koperty. W efekcie powstaje opakowanie, które jest w stanie chronić zamówienia klientów przed uszkodzeniami. Nie trzeba już polegać na nieporęcznych pudełkach, które zajmują dużo miejsca – przez co samoloty, ciężarówki czy inne pojazdy kurierów Amazon nie mogą zabrać w drogę większej liczby paczek z przedmiotami dla klientów. To oznacza, że muszą kursować częściej, zużywają intensywniej paliwo i wytwarzają spory ślad węglowy.
Zmiana tej sytuacji przyczyni się do spełnienia przez Amazon zobowiązań wynikających z Deklaracji Klimatycznej oraz spełnienia założeń Porozumienia Paryskiego o dekadę wcześniej.
Każda innowacja jednak wiąże się z wieloma eksperymentami i próbami – jedne kończą się pomyślnie, inne pokazują, że jeszcze trzeba dopracować niektóre elementy danego produktu czy usługi. Podobna sytuacja miała miejsce w przypadku biodegradowalnej koperty Amazon, gdy eksperci z zespołu zajmującego się opakowaniami wysłali pierwsze sztuki produktu do centrów logistyki Amazon.
Osoby, które pracują z zamówieniami klientów w centrach, są zachęcane do wyrażania opinii, gdy widzą, że coś można poprawić. Pracownicy szybko jedną różnicę między nowym produktem a dotychczas wykorzystywanymi foliami bąbelkowymi laminowanymi w papierze. Zderzenie z rzeczywistością pokazało, że nowe koperty były sztywniejsze niż te dotychczas wykorzystywane, przez co trudniej było je otworzyć. Co za tym szło, wydłużał się cały proces pakowania zamówienia.
– Poświęciliśmy naprawdę dużo czasu na dalszą pracę nad tymi kopertami – aby były lepsze, aby łatwiej się je pakowało – mówi Maddie Bahmer, naukowczyni specjalizująca się w materiałach, która pracuje z mikroskopami i sprzętem do testowania w laboratorium Amazon.
Zespół nie wysyłał każdego nowego projektu do centrów logistyki, aby uzyskać opinię zwrotną – zamiast tego, zdecydowano się skorzystać z drukarki 3D, na której wydrukowano obiekt symulujący palec osoby z działu pakowania, otwierającej koperty. Dzięki temu zachowano systematyczność testów.
– Do tej pory nie istniało coś takiego, jak standardowa metoda testowania elastyczności sposobu otwierania koperty – zauważa Vas Obeyesekere, starszy projektant przemysłowy w zespole do spraw opakowań. – Musieliśmy wymyślić coś zupełnie nowego, aby efektywnie przeprowadzać nasze próby.
Po licznych eksperymentach okazało się, że klucz tkwił nie w zmianie materiału amortyzującego wewnętrzną stronę koperty, a w sposobie jego aplikowania. Na początku puszysty i lekki materiał pokrywał równo całą kopertę. Jednak współpraca Amazończyków z laboratorium materiałów oraz opakowań poskutkowała znalezieniem rozwiązania. Materiał amortyzujący został podzielony na mniejsze fragmenty, między którymi zachowano odstępy – w ten sposób koperta stała się elastyczniejsza, ale jednocześnie zachowała swoją oryginalną funkcję ochronną.
Przeprojektowany materiał tym razem sprawdził się w centrach logistyki. Dotychczas ponad 100 milionów nowych kopert trafiło do konsumentów – w ten sposób redukując odpady i oszczędzając paliwo. Można je recyklować w taki sam sposób, jak ikoniczne pudełko Amazon – jednak, w przeciwieństwie do niego, nie zajmuje tyle przestrzeni w koszu.
Henkel, firma specjalizująca się w zakresie innowacyjności materiałów i partner naszego zespołu pracującego nad opakowaniami, dostała nagrodę Packaging Innovation Award za ścisłą współpracę z Amazon przy projektowaniu nowych kopert.