Prawie trzydzieści lat temu, wraz z powstaniem Amazon, narodziła się idea, by była to najbardziej zorientowana na potrzeby klientów firma na świecie. Kupujący w Amazon mają mieć nie tylko najszerszy możliwy wybór produktów, ale także pewność, że będą to przedmioty bezpieczne i autentyczne – nieważne, czy sprzedawane bezpośrednio przez Amazon, czy przez jednego z milionów naszych niezależnych partnerów. Z kolei firmy decydujące się na sprzedaż w naszym sklepie wierzą, że umożliwimy im prowadzenie biznesu w korzystnych warunkach i bez konieczności konkurowania z nieuczciwymi podmiotami. Codziennie pamiętamy o tym, że zaufanie klientów trudno zdobyć i łatwo stracić – dlatego stanowi ono podstawę naszych relacji oraz innowacji, które wprowadzamy z myślą o klientach i partnerach handlowych.

W 2023 roku kontynuowaliśmy działania na rzecz ochrony marek. Zainwestowaliśmy ponad 1,2 mld dolarów i zatrudnialiśmy ponad 15 tys. osób – w tym naukowców zajmujących się uczeniem maszynowym, programistów i ekspertów śledczych – których zadaniem jest ochrona naszych klientów, marek, partnerów i całego serwisu przed nieautentycznymi produktami, oszustwami i innego rodzaju nadużyciami.

Sukces naszej strategii ochrony marek to niezmiennie cztery kluczowe obszary:
– zdecydowane i wysoce skuteczne proaktywne działania na rzecz ochrony naszego sklepu,
– wiodące w branży narzędzia umożliwiające właścicielom praw współpracę z nami w celu lepszej ochrony ich marek,
– postępy w pociąganiu do odpowiedzialności nieuczciwych podmiotów,
– coraz lepsza ochrona klientów i ich edukacja.

Oto kilka najważniejszych informacji z naszego Raportu o ochronie marek za 2023 rok:

oszustwa_brand_report.png

1. Nasze innowacje w procesie weryfikacji sprzedawców powstrzymują nieuczciwe podmioty przed tworzeniem nowych kont sprzedażowych

Rzetelnie weryfikujemy sprzedawców chcących założyć konta w sklepie Amazon. Przy użyciu zaawansowanej weryfikacji obrazu i wideo sprawdzamy autentyczność dokumentów tożsamości i to, czy pasują one do osoby ubiegającej się o możliwość sprzedaży. Dodatkowo, dzięki wykorzystaniu narzędzi technologicznych bazujących na uczeniu maszynowym, nieuczciwi sprzedawcy coraz rzadziej decydują się na tworzenie nowych kont na Amazon. W 2023 r. powstrzymaliśmy ponad 700 tys. prób utworzenia kont przez oszustów, nie dopuszczając ich do wystawienia w naszym sklepie nawet jednego nieautentycznego produktu. To zauważalny spadek w porównaniu z 6 mln tego typu prób w 2020 r.

2. Liczba produktów dostępnych w naszym sklepie stale rosła, jednak zasadnych zgłoszeń naruszeń składanych przez marki było mniej

Nieustannie wprowadzamy innowacje i udoskonalamy nasze zautomatyzowane narzędzia ochrony marek, które wykorzystują najnowsze osiągnięcia sztucznej inteligencji. Wszystko po to, aby wyprzedzić coraz to nowsze taktyki nieuczciwych podmiotów. W 2023 r. nasz zespół korzystał z zaawansowanych modeli uczenia maszynowego, które wykorzystują ogrom danych i informacji, w tym te dostarczane przez firmy wpisane do Rejestru marek (ang. Brand Registry). Wykorzystujemy także m.in. znaczne postępy w zakresie rozpoznawania obrazów i dużych modeli językowych (ang. Large Language Model, LLM), aby poprawiać naszą zdolność do dokładnego wykrywania złożonych wizualnych naruszeń własności intelektualnej dotyczących logotypów, kształtów i wzorów. Pozwala nam to efektywnie i precyzyjnie wykonywać skomplikowane, powtarzalne zadania na dużą skalę. Od 2020 r., mimo znacznego wzrostu liczby produktów dostępnych w sprzedaży w naszym sklepie, zaobserwowaliśmy ponad 30 proc. spadek łącznej liczby uzasadnionych zgłoszeń naruszeń składanych przez marki.

Brand protection report 1.png

3. Dzięki współpracy z firmami i organami ścigania na całym świecie skutecznie pociągamy do odpowiedzialności coraz więcej nieuczciwych podmiotów, powstrzymując je przed nadużyciami – zarówno w naszym sklepie, jak i u innych sprzedawców detalicznych

Nasze działania - mające na celu wykrywanie i likwidowanie grup fałszerzy - przynoszą skutek i mają pozytywny, globalny wpływ. Od momentu uruchomienia w 2020 r., jednostka Amazon ds. Zwalczania Podróbek (ang. Counterfeit Crimes Unit, CCU) podjęła działania w stosunku do ponad 21 tys. nieuczciwych podmiotów – zarówno na drodze postępowań sądowych, jak i spraw karnych skierowanych do organów ścigania. W samym 2023 r. wykryliśmy, przejęliśmy i odpowiednio zutylizowaliśmy na całym świecie ponad 7 mln podrobionych produktów. W ten sposób zapobiegliśmy wyrządzeniu przez nie szkody klientom lub ich odsprzedaży na innym etapie łańcucha dostaw. Oprócz usuwania podróbek, w 2023 r. wzmocniliśmy naszą współpracę transgraniczną z firmami i chińskimi organami ścigania. Dzięki temu udało się przeprowadzić ponad 50 skutecznych akcji, podczas których zidentyfikowano i zatrzymano w celu przesłuchania ponad 100 osób działających nielegalnie w związku z podróbkami, w tym wielu przedstawicieli producentów, dostawców i dystrybutorów wyższego szczebla. Efektem były liczne wyroki karne, w tym grzywny i kary pozbawienia wolności.

4. Współpracujemy z ekspertami branżowymi i stowarzyszeniami, aby edukować konsumentów o niebezpieczeństwie związanym z podróbkami

Zdajemy sobie sprawę z tego, jak ważne jest edukowanie konsumentów na temat różnorodnych zagrożeń, jakie niesie za sobą kupowanie podrabianych towarów. Dlatego cały czas dążymy do zapewnienia – nie tylko naszym – klientom jak najlepszej edukacji. M.in. we współpracy z Międzynarodowym Stowarzyszeniem Znaków Towarowych (ang. International Trademark Association) i organizacją studencką DECA, rozpoczęliśmy akcję Unreal Campaign Challenge. W ramach wyzwania studenci mieli przygotować 60-sekundowy film o niebezpieczeństwach związanych z zakupem podróbek. Akcja Unreal Campaign Challenge dotarła do ponad 177 tys. członków DECA na całym świecie, a zwycięzcy zostali wyróżnieni podczas corocznej Międzynarodowej Konferencji Rozwoju Kariery DECA (ang. DECA International Career Development Conference) w obecności 22 tys. studentów.

Czy każdy kupujący jest konsumentem? Czy wiesz, jakie masz prawa i obowiązki z chwilą, gdy klikniesz, aby zamówić wybrany produkt lub usługę? Na tej stronie znajdziesz przydatne wskazówki i najważniejsze informacje o bezpiecznych zakupach. Dowiedz się, jakie sklepy wybierać i na co zwracać uwagę, by unikać przykrych niespodzianek. Ty kupujesz, Ty decydujesz. To Twoja sprawa. To sPRAWA dla konsumenta.

Jesteśmy dumni z postępów, jakie poczyniliśmy w zapobieganiu sprzedaży towarów podrobionych w naszym sklepie. Wymagało to wprowadzenia różnorodnych innowacji i nie byłoby możliwe bez partnerstw, które udało nam się zbudować z firmami, stowarzyszeniami, decydentami, organami ścigania i innymi podmiotami. Uważamy, że już dzisiaj udało się nam poczynić ogromny krok naprzód, ale mimo to wciąż pozostajemy zaangażowani w dalsze działania. Nie poprzestaniemy dopóki nie sprawimy, że liczba podróbek w naszym sklepie będzie równa zeru. Zapraszam do zapoznania się z naszym Raportem na temat ochrony marek w 2023 r., w którym można znaleźć bardziej szczegółowe informacje.

Z pełnym Raportem o ochronie marek za 2023 rok zapoznasz się tutaj.

Dziękuję!
Dharmesh Mehta
Wiceprezes Worldwide Selling Partner Services, Amazon