Jak co roku chcemy pomóc naszym klientom ustrzec się przed atakami phishingowymi, czyli - zazwyczaj trudnymi do identyfikacji - internetowymi oszustwami. Dochodzi do nich, gdy pod nazwą zaufanego sprzedawcy, za rzekomą transakcją lub w handlowej korespondencji stoi jednak ktoś, kto kontaktuje się z nami, by jedynie zdobyć wrażliwe dane, np. numer PESEL, dane logowania do konta bankowego, numery kart kredytowych czy dane do konta Amazon. Oszuści szybko i często zmieniają taktykę, co niestety utrudnia ich wykrycie.
Tylko w drugiej połowie 2023 r. odnotowaliśmy na całym świecie pięciokrotny wzrost liczby zgłoszonych nam oszustw w porównaniu z wcześniejszymi sześcioma miesiącami.
Scam Trend: Oszustwa związane z załącznikami do wiadomości e-mail
Oszuści wysyłają wiadomości e-mail, podszywając się pod Amazon, dołączając załączniki PDF informujące m.in. o tym, że konto zostanie zawieszone lub wstrzymane. Taktyka ta sprawia, że adresat maila czuje się wręcz zobowiązany do kliknięcia w podany link, myśląc, że w ten sposób zadba o "aktualizację konta". Niestety te fałszywe linki nakłaniają do podania danych osobowych, takich jak informacje dotyczące płatności lub dane logowania do konta.
Nie należy klikać w tego typu linki ani podawać informacji bez uwierzytelnienia wiadomości e-mail lub zweryfikowania linku. Odwiedź Centrum wiadomości, gdzie znajdziesz wykaz autentycznych wiadomości wysłanych z Amazon.
Oszustwa związane z członkostwem Prime
Są to nieoczekiwane połączenia/smsy/maile, które dotyczą kosztownej opłaty członkowskiej lub problemu z członkostwem. W tych wiadomościach oszuści proszą o potwierdzenie lub anulowanie opłaty, próbując przekonać użytkownika do podania informacji dotyczących płatności lub konta bankowego w celu przywrócenia członkostwa.
Amazon nigdy nie prosi telefonicznie o podanie informacji dotyczących płatności za produkty lub usługi. Aby zweryfikować status członkostwa Prime lub dokonać płatności, zaloguj się na swoje konto Amazon i przejdź do swojego konta.
Amazon nie toleruje oszustów, którzy podszywają się pod nas lub jakąkolwiek inną markę w celu popełnienia przestępstwa. Zobowiązuje się tym samym do powstrzymania oszustów przed wykorzystywaniem klientów, którzy nam ufają. W tym sezonie świątecznym konsumenci powinni zachować wzmożoną czujność Robiąc zakupy lub kontaktując się z nami muszą korzystać wyłącznie z kanałów należących do nas, takich jak aplikacja mobilna lub strona internetowa Amazon.
Oto 5 ważnych wskazówek, które pomogą zidentyfikować oszustwa, pomagając robić bezpieczne zakupy w sieci:
Korzystaj tylko z zaufanych kanałów kontaktu z Amazon
Zawsze korzystaj z aplikacji mobilnej Amazon lub strony internetowej, gdy szukasz obsługi klienta, pomocy technicznej lub chcesz wprowadzić zmiany na swoim koncie.
Uważaj na fałszywy pośpiech i presję czasową
Oszuści mogą próbować stworzyć poczucie pilności, aby przekonać cię do zrobienia tego, o co proszą. Zachowaj ostrożność za każdym razem, gdy ktoś próbuje przekonać Cię, że musisz działać tu i teraz.
Nie podawaj swoich danych i nie płać za produkty i usługi, poproszony o to telefonicznie!
Amazon nigdy nie poprosi Cię telefonicznie o podanie informacji dotyczących płatności, w tym kart podarunkowych (lub "kart weryfikacyjnych", jak nazywają je niektórzy oszuści) za produkty lub usługi.
Weryfikuj połączenia internetowe i telefoniczne
Sprawdź dokładnie link pod kątem błędów ortograficznych lub powtarzających się znaków. Legalne strony Amazon zawierają w nazwie: "amazon.pl" lub "amazon.pl/support". Przejdź bezpośrednio na naszą stronę internetową, aby uzyskać pomoc dotyczącą urządzeń/usług Amazon, zamówień lub po to, by wprowadzić zmiany na swoim koncie.
Weryfikuj nadawców wiadomości e-mail
Legalne wiadomości e-mail od Amazon zawierają adres "@amazon.pl". W przeglądarce internetowej najedź kursorem na nazwę wyświetlaną w sekcji "Od", aby zobaczyć pełny adres nadawcy. Zwróć uwagę na błędy ortograficzne, dodane lub zastąpione znaki. Odwiedź Centrum wiadomości na naszej stronie, aby wyświetlić autentyczną korespondencję z Amazon.
Amazon chroni kupujących!
Chcesz robić bezpiecznie zakupy z Amazon każdego dnia? Nie otwieraj żadnych linków zawartych w wiadomościach spoza Amazon, a dotyczących zakupów u nas! Zgłoś to tak szybko, jak to możliwe. Nie dzwonimy ani nie wysyłamy wiadomości SMS lub e-mail w sprawie zamówienia, którego się nie spodziewasz. Nie prosimy o pilne potwierdzenie szczegółów zakupu lub płatności. Zawsze korzystaj ze strony zamówień na swoim koncie, aby śledzić ich historię. Nigdy bowiem nie poprosimy o podanie danych osobowych ani o dokonanie płatności poza naszą stroną internetową. Aby uzyskać więcej wskazówek, jak unikać i zgłaszać oszustwa, zajrzyj na stronę pomocy.
Amazon.pl jest nazwą handlową spółki Amazon EU S.à.r.l., spółki Amazon Services Europe S.à.r.l. oraz spółki Amazon Media EU S.à.r.l., z których wszystkie mają siedzibę przy 38 avenue John F. Kennedy, L-1855 Luksemburg.
Amazon EU S.à.r.l. - Wszelkie prawa zastrzeżone
©2023 Amazon.com, Inc. lub jej podmioty stowarzyszone. Amazon i wszystkie powiązane znaki są znakami towarowymi Amazon.com, Inc. lub jej podmiotów stowarzyszonych.