Odwiedź nasz nowy sklep na Amazon.pl
Idea sklepu „Napraw to sam” narodziła się, gdy Philip Brodd, product developer Amazon ze Szwecji, wędrował w starych butach. Zdał sobie sprawę, że zamiast je wyrzucić, a w ich miejsce kupić nowe, lepiej byłoby skorzystać z gotowych zestawów naprawczych dostępnych w sklepie Amazon.
Chcąc zwrócić uwagę na powszechny problem przedwczesnego pozbywania się przedmiotów, Philip wyszedł z inicjatywą stworzenia sklepu „Napraw to sam” (Fix It!) – który szybko zaczął zdobywać klientów.
To normalne, że przedmioty się zużywają. Jednak wyrzucanie rzeczy, które nadal są sprawne, nie powinno mieć dziś miejsca. Miałem nadzieję, że zaradność i umiejętność rozwiązywania problemów staną się wartościami promowanymi przez gospodarkę, jednak liczby tego nie potwierdziły.
Szwecja była dla sklepu „Napraw to sam” krajem pilotażowym, a teraz uruchamiamy go także w Polsce. Projekt ma stać się źródłem inspiracji i miejscem, w którym osoby chcące przedłużyć żywotność swoich rzeczy znajdą to, czego potrzebują.
W Polsce podobnie jak w Szwecji
Mimo że zainteresowanie produktami z drugiej ręki, naprawami czy upcyklingiem w ostatnich latach wzrosło, ich zastosowanie wydaje się nadal ograniczone. W Szwecji, gdzie zrodziła się idea sklepu „Napraw to sam”, przeprowadzono ankietę, z której wynika m.in., że zaledwie 25 proc. Szwedów naprawia zużyte lub zepsute produkty. Zdecydowana większość wyrzuca i kupuje. Dlaczego? Najczęstszym powodem jest brak wiedzy lub pomysłu, jak coś naprawić (57 proc.) oraz brak odpowiednich narzędzi (43 proc.). Chęci są, ale brakuje kompetencji. To właśnie stało się inspiracją dla Philipa Brodda.
Zależy nam, by przedłużanie życia produktów stało się bardziej powszechne. Do tego, oprócz gotowości konsumentów – która wierzymy, że już jest – potrzeba szerokiego wyboru narzędzi. Sklep „Napraw to sam” ma ułatwić samodzielną reperację przedmiotów. Chcemy promować ideę naprawiania zamiast wyrzucania.
Według raportu „Drugie życie ubrań” Accenture i Fashion Revolution Poland, 42 proc. Polaków naprawia odzież zawsze lub czasami. Prawie 40 proc. robi to dlatego, że jest to tańsze niż zakup nowego produktu. Natomiast 13 proc. respondentów odpowiedziało, że w ogóle nie podejmuje się naprawy swoich ubrań, butów i dodatków. Po prostu wolą kupić nowy przedmiot (43 proc.) lub twierdzą, że im się to nie opłaca (34 proc.)[1].
– Dostępne w naszym sklepie zestawy naprawcze mogą pomóc innym, tak jak pomogły mi. Zależało nam na stworzeniu miejsca, w którym każdy może kupić tego typu produkty w dobrej cenie. Mamy nadzieję, że zachęci to ludzi do naprawy tego, co już mają – kontynuuje Philip Brodd.
– W Amazon chcemy pomagać klientom w dłuższym użytkowaniu ich produktów. Misja sklepu „Napraw to sam” jest zgodna z naszymi wysiłkami podejmowanymi w celu wzmocnienia cyrkularnego modelu gospodarki. Chodzi m.in. o mniejsze wykorzystywanie zasobów i jak najdłuższe ich pozostanie w użyciu – dodaje Katarzyna Ciechanowska-Ciosk.
Zrównoważony rozwój Amazon
Stale inwestujemy w inicjatywy związane ze zrównoważonym rozwojem, ponieważ niesie to korzyści dla wszystkich: dla klientów, planety, biznesu i społeczności. Wykorzystujemy skalę naszej działalności, by wprowadzać realne zmiany – m.in. dlatego jesteśmy współzałożycielem i jednym z pierwszych sygnatariuszy Deklaracji Klimatycznej (ang. The Climate Pledge). Chcemy osiągnąć zerową emisję dwutlenku węgla netto do 2040 r., czyli dekadę przed obietnicami złożonymi w ramach Porozumienia Paryskiego. Natomiast już od 2023 r. wszystkie nasze aktywności realizowane w centrach danych, budynkach korporacyjnych, sklepach spożywczych i centrach logistycznych zasilane są w 100 proc. energią odnawialną. To oznacza, że udało nam się zrealizować postawiony sobie cel aż 7 lat przed pierwotnie zakładanym terminem.
„Używane jak nowe” i recykling
Jest wiele rozwiązań, dzięki którym używane rzeczy mogą otrzymać swoją „drugą szansę”. Spełniając potrzeby klientów świadomych ekologicznie, Amazon.pl – oprócz sklepu „Napraw to sam” – uruchomił również program „Używane jak nowe”. To oferta przedmiotów, które były używane, ale nadal są w dobrym stanie technicznym, często w znacząco obniżonej cenie w porównaniu do ich nowych odpowiedników. Dodatkowo Amazon.pl – w ramach swojego zaangażowania w ochronę środowiska – oferuje programy zwrotów, które umożliwiają klientom odesłanie zużytego sprzętu elektronicznego w celu jego utylizacji. W ten sposób firma nie tylko ułatwia konsumentom odpowiedzialne pozbywanie się zużytych urządzeń, ale także przyczynia się do redukcji problemu związanego z rosnącą ilością elektroodpadów.
Co więcej, Amazon.pl aktywnie zachęca swoich klientów do samodzielnego recyklingu i świadomego zarządzania odpadami. W tym celu firma przygotowała szczegółowe instrukcje, które wyjaśniają, jak prawidłowo postępować w przypadku pozbywania się różnego typu produktów, tj. zużyte opakowania, sprzęt elektroniczny, żarówki czy baterie.
Więcej informacji znaleźć można w zakładce „Używane jak nowe i recykling” na Amazon.pl.
[1] https://www.accenture.com/content/dam/accenture/final/a-com-migration/manual/r3/pdf/pdf-174/Accenture-Drugie-Zycie-Ubran.pdf