Amazon i organizacja Global Optimism poinformowały, że Deklarację Klimatyczną podpisało już ponad 200 firm. Wśród 86 nowych sygnatariuszy dokumentu znajdują się Procter & Gamble, HP, Salesforce, ASOS, Nespresso. Łącznie firmy te generują roczny przychód w wysokości 1,8 bilionów dolarów w ujęciu globalnym i zatrudniają ponad siedem milionów pracowników w 26 branżach, w 21 krajach. Osiągając neutralność węglowej do 2040 r. – o dekadę szybciej niż przewiduje to Porozumienie Paryskie – obecni sygnatariusze Deklaracji Klimatycznej mają szansę ograniczyć emisję CO2 o 1,98 mld ton metrycznych rocznie względem poziomu bazowego z 2020 r. To równowartość 5,4% rocznej światowej wielkości emisji i dowód na rolę Deklaracji Klimatycznej w przeciwdziałaniu zmianom klimatu i inicjowaniu kolejnych inicjatyw w walce z kryzysem klimatycznym.
Sygnatariusze Deklaracji Klimatycznej postanawiają:
● regularnie mierzyć i raportować poziom emisji gazów cieplarnianych.
● Wdrażać strategie dekarbonizacji zgodne z Porozumieniem Paryskim – zakładające rzeczywiste zmiany biznesowe i innowacje, w tym m.in. poprawę wydajności produkcyjnej, wykorzystanie energii odnawialnej, redukcję zużycia materiałów i inne działania mające na celu eliminację emisji dwutlenku węgla.
● Neutralizować wszelkie pozostałe emisje za pomocą dodatkowych, wymiernych, rzeczywistych, trwałych i społecznie korzystnych kompensacji, aby do 2040 roku osiągnąć neutralność węglową.
„Wierzę, że dziś, bardziej niż kiedykolwiek, firmy takie jak Amazon zobowiązane są stanąć na czele walki o naszą planetę” - powiedział Andy Jassy, prezes Amazon. „Ale nie znajdziemy rozwiązania dla tego wyzwania, jeśli nie połączymy sił. To dlatego cieszymy się, że już ponad 200 firm przyłączyło się do nas podpisując Deklarację Klimatyczną – zobowiązanie do osiągnięcia celów Porozumienia Paryskiego 10 lat wcześniej”.
Wiele firm, które właśnie podpisały deklarację, już osiąga znaczące postępy w dekarbonizacji. Od 2010 r. Procter & Gamble ograniczył bezwzględne wielkości emisji w swojej działalności na całym świecie o 52%. Ponadto, firma zwiększyła ilość kupowanej energii ze źródeł odnawialnych do 97% i pomaga konsumentom prowadzić bardziej ekologiczny tryb życia. Dzięki takim produktom, jak Tide czy Ariel, które umożliwiają pranie w zimnej wodzie, możliwe było zmniejszenie emisji CO2 o 15 mln ton. Niedawno Procter & Gamble ogłosił też plan osiągnięcia neutralności klimatycznej do 2040 r. w obrębie całej swojej działalności, w tym transporcie i łańcuchu dostaw: poczynając od surowców, a na sprzedaży detalicznej kończąc.
Nespresso, słynny producent kawy i ekspresów kapsułkowych, ogłosił ważny cel w swoich działaniach na rzecz klimatu: do 2022 r. każda filiżanka kawy Nespresso – zarówno ta wypijana w domu, jak i ta na rynku profesjonalnym – będzie neutralna klimatycznie. Firma ASOS ogłosiła, że w ramach strategii Carbon 2020 ogranicza swojej emisje już od 2015 r. i do tej pory zmniejszyła ich intensywność o 30%, tym samym eliminując 110 tys. ton metrycznych dwutlenku węgla. Także HP ogłosiło szereg ambitnych celów w dziedzinie klimatu, deklarując chęć osiągnięcia neutralności węglowej i emisyjnej w obrębie całego łańcucha wartości firmy do 2040 r. a do roku 2030 ograniczenie bezwzględne wielkości emisji o połowę względem 2019 r. Firma Salesforce niedawno sformułowała nowe cele klimatyczne, które będą włączane do umów z partnerami w łańcuchu dostaw, tak aby także im pomóc w ograniczaniu emisji dwutlenku węgla.
„Skuteczna walka ze zmianami klimatu wymaga współpracy międzybranżowej i działań uzasadnionych naukowo” – powiedział David S. Taylor, prezes Procter & Gamble. „W ciągu ostatniej dekady P&G dokonał znaczących postępów i wiemy, że musimy zrobić jeszcze więcej. Czeka nas pilne i trudne zadanie, które znacznie przerasta możliwości pojedynczej firmy. P&G z dumą podpisuje Deklarację Klimatyczną, włączając się w walkę o zachowanie naszego wspólnego domu dla przyszłych pokoleń.”
„Z uwagi na powagę kryzysu klimatycznego musimy podjąć zdecydowane działania, aby chronić naszą planetę, a Deklaracja Klimatyczna to kolejny krok w dobrym kierunku” – powiedział Enrique Lores, prezes HP Inc. „HP należy do grona firm realizujących najbardziej wszechstronne i dynamiczne działania na rzecz klimatu w sektorze technologicznym. Obejmują one całą naszą ofertę produktów i usług, działalność operacyjną i szerzej pojęty łańcuch wartości, tak aby ich wpływ był jak największy. Mamy znakomitą okazję, aby stworzyć fundament przyszłego rozwoju naszej firmy, a jednocześnie zadbać o bardziej zrównoważoną przyszłość.”
Firmy od dawna są współodpowiedzialne za efekty zmiany klimatu, jednak znacząca redukcja emisji gazów cieplarnianych może zatrzymać wzrost temperatury. Dlatego przedsiębiorstwa z całego świata muszą podjąć natychmiastowe i ambitne działania. Sygnatariusze Deklaracji Klimatycznej mają wyjątkową możliwość skutecznej walki ze zmianą klimatu i wsparcia rozwoju niskoemisyjnej gospodarki przyszłości.
„Zmiana klimatu to jedno z najważniejszych wyzwań naszych czasów” – mówi dyrektor generalny ASOS, Nick Beighton i dodaje: “Firmy na całym świecie muszą podjąć zdecydowane i daleko idące kroki, aby przeciwdziałać postępującemu kryzysowi klimatycznemu – zarówno indywidualnie, jak i zbiorowo. Dlatego też ASOS z dumą dołącza do Amazon, Global Optimism i innych sygnatariuszy Deklaracji Klimatycznej oraz przystępuje do zainicjowanej w ramach UNFCCC kampanii Race to Zero. W ten sposób chcemy wzmocnić nasze wysiłki w zakresie zrównoważonego rozwoju, a także stać się członkiem społeczności firm, które poprzez wymianę wiedzy, pomysłów i najlepszych praktyk będą dążyć do osiągnięcia tego jakże ważnego celu.”
„Musimy podjąć natychmiastowe działania. Nadchodząca dekada będzie pod tym względem decydująca – nie chodzi już tylko o zachowanie Ziemi dla przyszłych pokoleniach, ale o losy całej ludzkości” – mówi dyrektor generalny Nestlé Nespresso, Guillaume Le Cunff i dodaje: „Uważam, że sektor prywatny może być potężnym katalizatorem zmian, pod warunkiem, że będziemy działać razem. Dlatego też z dumą podpisujemy się pod Deklaracją Klimatyczną i zobowiązujemy się do osiągnięcia zerowej emisji dwutlenku węgla zgodnie z naszą strategią neutralności węglowej. Cel ten chcemy osiągnąć poprzez znaczne ograniczenie emisji bezpośredniej oraz dekarbonizację naszego łańcucha dostaw przy jednoczesnym podjęciu szeregu inicjatyw nastawionych na kompensację dwutlenku węgla w celu neutralizacji wszelkich pozostałych emisji.”
„Stoimy w obliczu globalnego kryzysu klimatycznego. W Salesforce jesteśmy zdania, że działalność biznesowa to doskonała platforma dla zmian, a środowisko traktujemy jak kluczowego interesariusza. Dlatego też z dumą dołączamy do Deklaracji Klimatycznej, aby przyczynić się do przyspieszenia i zwiększenia zakresu podejmowanych przy współpracy wielu firm działań na rzecz klimatu. W walce o ochronę naszej planety każda firma będzie miała do odegrania ważną rolę” – mówi Suzanne BiDianca, Chief Impact Officer Salesforce. „Jesteśmy w pełni zaangażowani w budowanie zrównoważonej przyszłości poprzez wspieranie globalnej inicjatywy na rzecz osiągniecia pełnej neutralności węglowej, konserwację i zasadzenie 1 miliarda drzew, które będą w stanie zaabsorbować 100 gigaton dwutlenku węgla i wspieranie rewolucji ekologicznej w biznesie” – dodaje.
Dzisiejsze oświadczenie to odpowiedź na najnowszy raport Międzynarodowego Zespołu do spraw Zmian Klimatu (IPCC), który podkreśla konieczność podjęcia bezzwłocznych działań na rzecz zatrzymania zmian klimatu. Bez natychmiastowej redukcji emisji gazów cieplarnianych na dużą skalę ograniczenie ocieplenia do 1,5 czy nawet 2 stopni Celsjusza będzie niemożliwe.
„Najnowszy raport opublikowany przez Międzyrządowy Zespół ds. Zmian Klimatu to brutalne przypomnienie i jednocześnie ostrzeżenie, że zmiana klimatu dzieje się tu i teraz, a czas na uratowanie naszej planety szybko się kończy” – mówi Christiana Figueres, była szefowa ONZ ds. klimatu i współzałożycielka Global Optimism. „Reakcją na ten dzwonek alarmowy płynący ze strony świata nauki musi być odwaga i determinacja w działaniu. W tej sytuacji, nadzieją napawa mnie fakt, że 86 nowych firm – w tym reprezentujących największe marki produktowe świata - dołączyło do Deklaracji Klimatycznej zobowiązując się do przyspieszenia własnych działań na rzecz klimatu i przyczyniając się do budowy gospodarki niskoemisyjnej. Z niecierpliwością czekam na owoce współpracy ponad 200 sygnatariuszy Deklaracji Klimatycznej.
Amazon i Global Optimism witają w gronie nowych sygnatariuszy Deklaracji Klimatycznej:
- Accenture
- Advansor A/S
- AGRONOMICS
- Aico
- AmpUp
- Arrow Sky Media
- ASOS
- AutoBrush
- Aviva
- Balloon One
- Boma Jewelry
- Brown Thomas Arnotts
- Canva
- CarbonCure
- CBRE
- Clean Energy Feuls
- Concentric Advisors
- Costain
- Crown Holdings Inc.
- Cundall
- De Bijenkorf
- Deloitte
- Diligent
- Dimagi
- Edmund Bell
- Enfuce Financial Services
- ECONYQ Technologies Ltd.
- FAN Courier
- Fileni
- Flooglebinder
- Geotab Inc.
- GSK
- Glovo
- GoCodeGreen
- GODI
- Greenko Energy Holdings
- GRM Consulting Ltd
- HP
- Holt Renefrew
- Intertape Polymer Group
- Keltbray
- KnowBe4
- Landsec
- Lighthouse
- Linney
- Logicompany3
- Logitech
- Mahou San Miguel
- Medoola
- Midstream Lighting
- Mighty Buildings
- Mohawk Group
- mydollarbills
- NDB Inc.
- Nespresso
- Neuron Mobility
- Ogury
- Omni Logistics
- Palo Alto Networks
- pema elektrotechnik gmbh
- PortXchange
- Primafrio
- Procter & Gamble
- Relais Colis
- Rider Levett Bucknall UK Ltd
- Sabey Data Centers
- SAITECH Limited
- Salesforce
- Scania
- Selfridges
- Sulmara
- The Dragon Group
- The Lamington Group
- Treedom
- trilefa
- Tunley Engineering
- Turntide Technologies
- UPL
- UrbanX Renewables Group
- Vanquish Carbon Advisors
- VMware
- WIMB Lifestyle
- WPP
- Xero
- Zenergi
Szczegółowe informacje na temat wszystkich sygnatariuszy Deklaracji Klimatycznej i podejmowanych przez nich działań na rzecz dekarbonizacji znaleźć można na stronie Deklaracji Klimatycznej.