Trzeba pamiętać, że troska o naszą planetę spoczywa na barkach każdego – ogromne znaczenie mają zarówno najmniejsze, jednostkowe działania, jak też inicjatywy podejmowane przez globalne organizacje. Dlatego tak ważne jest, by każdego dnia angażować się w działania na rzecz zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska, wykorzystując – tak na poziomie indywidualnym, jak też w kontekście prowadzonych biznesów – m.in. odnawialne źródła energii. Istotne jest również racjonalne gospodarowanie materiałami i odpadami oraz korzystanie z nisko- czy zeroemisyjnych środków transportu. Strategia neutralności klimatycznej powinna bowiem wpisywać się we wszystko, co robimy.
· Do 2025 roku – czyli o 5 lat szybciej niż zakłada Deklaracja Klimatyczna – przejdziemy na całym świecie wyłącznie na energię odnawialną. Już w 2020 roku podnieśliśmy wskaźniki wykorzystania energii odnawialnej z 42% (w 2019 roku) do 65%. Cel europejski to 100% w 2025 roku.
Zwiększenie wykorzystania źródeł energii odnawialnej ma kluczowe znaczenie nie tylko dla planety, ale też dla strategii Amazon dotyczącej dekarbonizacji działalności. Czyste źródła energii, takie jak wiatr i słońce, zmniejszają naszą zależność od paliw kopalnych, napędzając naszą działalność na rzecz milionów klientów na całym świecie.
Skala inwestycji Amazon w energię odnawialną
Myślimy perspektywicznie, dlatego do 2040 roku zobowiązaliśmy się osiągnąć konkretne cele przeciwdziałające niekorzystnym zmianom klimatycznym. Pomóc w tym mają również nasze inwestycje w farmy wiatrowe i systemy paneli PV, dzięki którym będziemy produkować czystą energię. Obecnie możemy pochwalić się 274 instalacjami energii odnawialnej o łącznej mocy wytwórczej na poziomie 12 000 MW, co pozwala generować 33 700 GWh rocznie i jest wystarczające do zasilenia 3 milionów amerykańskich domów. Jednocześnie szacuje się, że po uruchomieniu wszystkich projektów Amazon związanych z czystą energią, firma nie doprowadzi do emisji ponad 13,7 milionów ton dwutlenku węgla rocznie, co dla porównania odpowiada „usunięciu” z dróg w USA prawie 3 milionów samochodów w skali roku.
Ale to nie wszystko. Inwestujemy też w dodatkowe moce farm wiatrowych i systemów solarnych, by do 2025 roku wytwarzać czystą energię równą jej zużyciu przez wszystkie, dostępne na całym świecie, urządzenia Echo, Fire TV i Ring.
Jak to wygląda w Polsce?
W Polsce wciąż niewiele firm korzysta z energii odnawialnej w zasilaniu swoich operacji. Wynika to m.in. z ograniczonej podaży takiej energii oraz z trudności na rynku korporacyjnych umów dotyczących jej zakupu (cPPA).
Oprócz ogólnoświatowych działań związanych z energią odnawialną, m.in. w USA, Australii, RPA, Szwecji, Francji, Niemczech, Włoszech, Wielkiej Brytanii, Irlandii czy Hiszpanii, działamy również w Polsce, choć jeszcze w nieco mniejszym zakresie.
W Polsce nasz najnowszy projekt solarny (2021 r.) powstał w robotycznym centrum logistycznym w Świebodzinie. Na jego dachu znajduje się 3900 paneli słonecznych, których łączna moc wynosi 1755 kWp, co pozwala na częściowe zasilanie tego obiektu energią odnawialną. Częściowe, bo budynek jest ogromny – jego powierzchnia wynosi 193 000 m². Dla porównania, energia odnawialna, pozyskiwana przez Amazon dzięki zainstalowaniu w Świebodzinie 8600 m² paneli PV, wystarczyłaby do zasilenia około 480 domów jednorodzinnych w skali roku, a świebodzińskimi solarami można byłoby z nawiązką przykryć Rynek Starego Miasta w Warszawie (6570 m²) lub niemal 44 korty tenisowe.
O kolejnych naszych inwestycjach na rzecz klimatu w Polsce będziemy sukcesywnie informować.
· ‘Shipment Zero’ – to cel, który chcemy osiągnąć już w 2030 roku. Między innymi do tej daty aż połowa przesyłek Amazon będzie neutralna węglowo.
W jaki sposób chcemy to zrobić, wyjaśnia Marian Sepesi, dyrektor regionalny ds. operacji Amazon na region Europy Środkowo-Wschodniej:
– Już teraz Amazon potroił liczbę kilometrów, które w UE pokonuje z wykorzystaniem paliw alternatywnych. W zeszłym roku firma dostarczyła do klientów w Ameryce Północnej i Europie ponad 20 mln paczek za pomocą elektrycznych pojazdów dostawczych. Od 2020 r. zieloną flotę Amazon tworzy m.in. 1800 aut eVito i eSprinter, zamówionych w Mercedes-Benz Vans, które uzupełni 100 000 elektrycznych samochodów dostawczych marki Rivian. Aż 10 000 z nich już w tym roku wjeżdża na drogi, a do 2030 r. dołączą do nich pozostałe. To wszystko umożliwi Amazon redukcję emisji o miliony ton CO2 rocznie.
Amazon skutecznie realizuje też idę mikromobilności. W gęsto zaludnionych miastach nasze przesyłki dostarczane są – we współpracy z partnerami logistycznymi – przy wykorzystaniu rowerów tradycyjnych, rowerów e-cargo, skuterów elektrycznych czy chodzików, bowiem alternatywne rozwiązania nisko- czy zeroemisyjne doskonale sprawdzają się w strefach miejskich na odcinku „ostatniej mili”.
· „Net Zero Carbon 2040” – nie ma wątpliwości, że niekorzystne zmiany klimatyczne przybierają na sile i wymagają coraz bardziej zdecydowanych działań. Z tego powodu w 2019 roku Amazon zainicjował Deklarację Klimatyczną (Climate Pledge), w ramach której zobowiązał się zrealizować główny cel Porozumienia Paryskiego, jakim jest neutralność węglowa, aż o 10 lat wcześniej, bo do 2040 roku.
– Podejmując tę inicjatywę, wyszliśmy z założenia, że skoro tak duża firma jak nasza, dostarczająca ponad 10 mld produktów rocznie, jest w stanie taki cel osiągnąć, to z pewnością mogą to też zrobić inne organizacje. Dynamicznie rosnąca liczba sygnatariuszy Deklaracji Klimatycznej to potwierdza – na dziś zobowiązanie „Net Zero Carbon 2040” podpisało już 200 podmiotów z całego świata – podsumowuje Mourad Taoufiki, dyrektor generalny Amazon.pl.
Deklarację Klimatyczną podpisali m.in.: PepsiCo, IBM, Mercedes-Benz, Visa, Microsoft, Unilever, Procter&Gamble, JetBlue Airways, Uber, Free Now, w sumie ponad 200 firm z całego świata.