To nasze największe dotychczas zamówienie na elektryczne samochody ciężarowe (eHGV). Jeszcze w 2025 roku ponad 200 nowych pojazdów eActros 600 od Mercedes-Benz Trucks dołączy do floty ciężarówek elektrycznych Amazon.

Ta inwestycja wpisuje się w nasze zobowiązanie zawarte w Deklaracji Klimatycznej do osiągnięcia zerowej emisji dwutlenku węgla netto w całej naszej działalności do 2040 roku. W zakresie transportu dotyczy to przede wszystkim optymalizacji tras, wzrostu wykorzystania pojazdów o zerowej emisji spalin i samochodów napędzanych paliwami alternatywnymi. Obejmuje także współpracę z rządami i branżą przemysłową w celu przyspieszenia rozwoju infrastruktury ładowania ciężarowych pojazdów elektrycznych (eHGV). Zamówione ciężarówki elektryczne będą obsługiwać trasy o dużym zasięgu, stanowiące część naszej sieci logistycznej w Wielkiej Brytanii oraz Niemczech, transportując naczepy do i z centrów realizacji zamówień Amazon, sortowni i stacji dostaw. Docelowo pojazdy o zerowej emisji spalin będą przewozić ponad 350 mln paczek rocznie.

Rozbudowana infrastruktura ładowania ciężarowych pojazdów elektrycznych jest niezbędna do wprowadzenia większej liczby tego typu pojazdów na europejskie drogi. Stanowi to ogromne wyzwanie, biorąc choćby pod uwagę odległości, jakie samochody te muszą pokonać, a tym samym - jak często i jak szybko mogą być ładowane oraz dostępność energii na poszczególnych stacjach. Dlatego Amazon zainstaluje w kluczowych lokalizacjach punkty ładowania elektrycznego o mocy 360 kW, które umożliwią naładowanie akumulatorów 40-tonowych ciężarówek z 20% do 80% w nieco ponad godzinę. Podejmiemy także współpracę z innymi interesariuszami, aby wesprzeć instalację zewnętrznych punktów ładowania w odpowiednich lokalizacjach, co umożliwi ciężarowym samochodom elektrycznym realizację dłuższych tras.

Elektryfikacja_mercedes_fot_2

eHGV

eActros 600 to flagowa, długodystansowa e-ciężarówka marki Mercedes-Benz Trucks. Wyróżnia się baterią o pojemności ponad 600 kWh i zasięgiem do 500 km bez potrzeby ładowania. Co ciekawe, Mercedes-Benz Trucks niedawno rozpoczął produkcję eActros 600 w swoim zakładzie w Wörth w Niemczech.

Andreas Marschner, wiceprezes Amazon Worldwide Operations Sustainability, komentuje: Zamówienie na ponad 200 ciężarówek elektrycznych podkreśla nasze ogromne zaangażowanie w proces elektryfikacji transportu ciężkiego w Europie, a tym samym ambicję do tego, żeby być liderem w tym obszarze. To jednocześnie największe zamówienie Amazon na tego typu pojazdy w całej naszej historii. Stanowi ważny krok w realizacji naszego zobowiązania do osiągnięcia zerowej emisji dwutlenku węgla netto do 2040 roku, zawartego w Deklaracji Klimatycznej. Dlatego chętnie będziemy dzielić się naszymi doświadczeniami, współpracując nieustannie z interesariuszami, aby wspierać proces elektryfikacji transportu, w tym zwiększanie liczby elektrycznych pojazdów ciężarowych na europejskich drogach. To z kolei oznacza bardziej wydajne i niskoemisyjne dostawy przesyłek do klientów Amazon.

Ważnym elementem realizacji strategii stawiającej na zrównoważony rozwój jest dla nas transport intermodalny. Naszą nową aktywnością w tym zakresie jest chociażby to, że w Wielkiej Brytanii po raz pierwszy wykorzystujemy elektryczną sieć kolejową do transportu paczek na dużą skalę. Uruchamiamy tam również piesze dostawy do klientów w całym Londynie, co jest dla nas nowym rozwiązaniem w tym kraju. Współpracujący z nami kurierzy będą korzystać z wózków, które można uzupełniać na bieżąco z samochodów dostawczych zlokalizowanych w różnych punktach miasta. Z kolei w Niemczech podwoiliśmy liczbę elektrycznych samochodów dostawczych Rivian – teraz jest ich ponad 600. Z dużym powodzeniem działają tam także dostawy z wykorzystaniem elektrycznych rowerów towarowych. W 2024 roku, w samym tylko Berlinie, dostarczyliśmy w ten sposób 1,5 mln paczek. Do końca 2024 r. dostawy tego typu były realizowane w pięciu największych miastach Niemiec: Berlinie, Hamburgu, Monachium, Kolonii i Frankfurcie, a także w Koblencji, Akwizgranie, Fryburgu i Essen.

Elektryfikacja_mercedes_fot_3

W nadchodzących latach zainwestujemy ponad 1 mld EUR w dalszą elektryfikację i dekarbonizację naszej sieci logistycznej w całej Europie, aby przyczynić się do redukcji emisji dwutlenku węgla związanej z dostarczaniem przesyłek. Pod koniec 2024 r. naszą europejską flotę transportową tworzyło 38 pojazdów eHGV, a na kalifornijskie drogi wyjechało niedawno 50 elektrycznych samochodów ciężarowych. Poza własnymi ciężarówkami napędzanymi elektrycznie, wraz z naszymi partnerami dostawczymi dysponujemy flotą ponad 3000 elektrycznych samochodów, które dowożą paczki do klientów w całej Europie. Do końca 2025 r. ma ich być ponad 10 000. Podwoiliśmy także liczbę miast z hubami mikromobilności – z 20 w 2022 r. do ponad 45 w 2024 r. - dzięki którym miliony dostaw mogą być realizowane pieszo lub z wykorzystaniem elektrycznych rowerów towarowych. Nasze kolejne, nowo uruchomione lokalizacje, które uzupełniły mapę z hubami mikromobilności Amazon to: Belfast, Madryt, Rzym i Wiedeń. Miasta te dołączyły do listy, na której jest już: Londyn, Paryż, Mediolan i Monachium.

Więcej informacji nt. naszej strategii dekarbonizacji transportu oraz intermodalności znaleźć można w Raporcie nt. Zrównoważonego Rozwoju Amazon za 2023 rok.