W 2019 r. zostaliśmy współtwórcą i pierwszym sygnatariuszem Deklaracji Klimatycznej (ang. The Climate Pledge), w ramach której zobowiązaliśmy się do osiągnięcia zerowej emisji CO2 netto do 2040 r., czyli 10 lat przed terminem określonym w Porozumieniu Paryskim.

Aby zrealizować ten cel, nieustannie inwestujemy w odnawialne źródła energii, elektryfikujemy transport, rozwijamy zrównoważone dostawy, redukujemy materiały opakowaniowe i odpady z tym związane, stawiamy na recykling oraz zachęcamy klientów do wybierania certyfikowanych produktów przyjaznych środowisku (ang. Climate Pledge Friendly). „Raport nt. zrównoważonego rozwoju” za 2023 r. pokazuje nasze najnowsze osiągnięcia w drodze do zrównoważonego rozwoju. Oto 10 najważniejszych:

1. 100 proc. naszej globalnej działalności jest zasilana energią odnawialną – skalujemy energię bezemisyjną poprzez inwestycje w energię wiatrową i słoneczną

Już w 2019 r. postawiliśmy sobie za cel, aby do 2030 r. 100 proc. energii elektrycznej wykorzystywanej w naszej globalnej działalności – w tym w centrach danych, budynkach korporacyjnych, sklepach spożywczych i centrach logistycznych – pochodziło ze źródeł odnawialnych.

W 2023 r. wszystkie nasze aktywności realizowane w centrach danych, budynkach korporacyjnych, sklepach spożywczych i centrach logistycznych zasilane były w 100 proc. energią odnawialną. To oznacza, że udało nam się zrealizować postawiony sobie cel aż 7 lat przez pierwotnie zakładanym terminem!

Według BloombergNEF przez cztery lata z rzędu byliśmy największym korporacyjnym nabywcą energii odnawialnej na świecie. Oprócz tego zainwestowaliśmy globalnie miliardy dolarów w ponad 500 projektów solarnych i wiatrowych. Dzięki m.in. tym dokonaniom, w 2023 r. zaczęliśmy zasilać całą swoją globalną działalność w 100 proc. energią odnawialną, czyli 7 lat przed pierwotnie zakładanym na 2030 r. terminem.

Baldy Mesa Solar and Storage Project.jpeg

2. Obniżamy całkowity ślad węglowy oraz intensywność emisji CO2 w fazie dynamicznego rozwoju firmy

Współczynnik intensywności to wskaźnik określający ilość emisji CO2 w przeliczeniu na jednostkę aktywności gospodarczej. W 2023 r. zmniejszyliśmy nasz całkowity ślad węglowy o 3 proc., redukując jednocześnie intensywność emisji dwutlenku węgla aż o 13 proc. Jest to dowód na skuteczne oddzielenie kwestii poziomu emisji od tempa rozwoju działalności.

3. Uruchomiliśmy dla dostawców edukacyjną platformę Amazon Sustainability Exchange

Nieustannie pracujemy nad rozwiązaniami zapewniającymi klientom najlepsze możliwe doświadczenie zakupowe. Wymaga to zaangażowania oraz ścisłej współpracy wszystkich podmiotów w łańcuchu wartości i dostaw.

Osiągnięcie zerowego poziomu emisji CO2 netto wymaga szerszego, branżowego wysiłku. Chcemy dzielić się naszym - zdobywanym latami - doświadczeniem w zakresie zrównoważonego rozwoju, dlatego uruchomiliśmy platformę Amazon Sustainability Exchange. To ogólnodostępne kompendium darmowej wiedzy, które pomoże innym firmom – niezależnie od ich wielkości – w drodze do dekarbonizacji.

4. W dostawach do klientów eliminujemy odpady i plastik jednorazowego użytku

Ochrona produktów i bezpieczeństwo dostaw są dla nas jednymi z najwyższych priorytetów. Kolejnym krokiem ku zrównoważonemu rozwojowi jest szukanie coraz lepszych sposobów na redukcję materiałów opakowaniowych, przy jednoczesnym i jak największym wykorzystywaniu tych nadających się do recyklingu.

Od 2015 r. zmniejszyliśmy średnią wagę opakowania na przesyłkę o 43 proc., eliminując tym samym ponad 3 mln ton materiałów opakowaniowych, w tym prawie 0,5 mln ton w samym 2023 r. W Europie zastąpiliśmy jednorazowe plastikowe opakowania używane w sieci realizacji zamówień opakowaniami papierowymi i kartonowymi, nadającymi się w 100 proc. do recyklingu.

Niedawno ogłosiliśmy również powstanie w Euclid w stanie Ohio (USA) pierwszego centrum logistycznego, które w przesyłkach wychodzących – zamiast plastiku – wykorzystuje w 100 proc. papierowe opakowania nadające się do recyklingu. Dodatkowo w Ameryce Północnej zastąpiliśmy wypełniaczem papierowym aż 95 proc. plastikowych poduszek powietrznych, które wkładamy do przesyłek i pracujemy nad ich całkowitym usunięciem do końca 2024 r.

paczki_Stacks of Boxes.JPG

5. Szybsze dostawy i większa wydajność operacyjna

W wielu miastach na całym świecie zamówienia ze sklepów Amazon realizowane są z wykorzystaniem łącznie ponad 24 000 pojazdów elektrycznych (EV). W samym 2023 r. dostarczyliśmy z ich wykorzystaniem 680 mln przesyłek.

Jednocześnie w Stanach Zjednoczonych zrestrukturyzowaliśmy model działalności operacyjnej poprzez wyodrębnienie 8 regionów z sieci centrów logistycznych, pośrednich centrów sortowania, floty oraz węzłów dostaw w ramach ostatniej mili. Dzięki temu, że produkty znajdują się bliżej klientów, zoptymalizowaliśmy czas dostaw, a także zmniejszyliśmy emisję spalin, unikając prawie 16 mln przejechanych kilometrów.

6. Centra danych AWS są coraz wydajniejsze i mają mniejszy ślad węglowy

AWS projektuje swoje centra danych – w tym serwery i sprzęt – pod kątem wydajności, odporności i mniejszego śladu węglowego. Od zasilania serwerów, aż po metody ich chłodzenia, to właśnie wydajność jest najważniejszą cechą każdego elementu globalnej infrastruktury chmurowej AWS. Nieustanny nacisk na innowacje i zwiększanie wydajności sprawiają jednocześnie, że przedsiębiorcy i organizacje po przeniesieniu się ze swojego lokalnego środowiska do centrów danych AWS mogą zmniejszyć swój ślad węglowy wynikający z obciążeń związanych z AI i uczeniem maszynowym. Nowe badania wskazują, że infrastruktura AWS jest do 4,1 razy bardziej wydajna niż lokalna, a gdy obciążenia są zoptymalizowane w AWS, związany z nimi ślad węglowy można zmniejszyć nawet o 99 proc.

7. Oferujemy bardziej zrównoważony wybór produktów

Nasz program Climate Pledge Friendly (CPF) pomaga klientom wybierać produkty, które zostały zweryfikowane przez co najmniej jedną zewnętrzną zaufaną jednostkę certyfikującą w zakresie zrównoważonego rozwoju lub przez sam Amazon. W 2023 r. w ramach programu Climate Pledge Friendly na Amazon było dostępnych ponad 1,4 mln produktów – czyli o 157 proc. więcej niż w 2022 r.

8.Nowe generacje naszych urządzeń projektujemy pod kątem niższego śladu węglowego i mniejszego zużycia energii

Analizujemy cały cykl życia projektowanych przez nas urządzeń – od produkcji, przez sposób użytkowania, aż po zakończenie ich eksploatacji. Do końca 2023 r. ponad 67 proc. urządzeń Echo i Fire TV wyposażyliśmy w tryb Low Power – funkcję, która zmniejsza zużycie energii w okresach bezczynności. Pracujemy także nad aktualizacją umożliwiającą wprowadzenie tej funkcji do starszych generacji urządzeń, będących już w użytkowaniu.

9. Promujemy bezpieczne i uczciwe warunki pracy w łańcuchu wartości i dostaw

Współpracujemy z organizacjami, które podzielają nasze ambicje w kierunku ciągłej poprawy warunków pracy w łańcuchu wartości i dostaw. W 2023 r. nawiązaliśmy współpracę z Międzynarodową Organizacją ds. Migracji (ang. Organization for Migration) w celu promowania praw i integracji społeczno-ekonomicznej migrantów zarobkowych, zarówno zatrudnionych w łańcuchu dostaw Amazon, jak też w innych branżach.

W 2024 r. jeszcze bardziej zintensyfikowaliśmy działania na rzecz tworzenia bezpiecznych i uczciwych miejsc pracy w ramach swojego łańcucha logistycznego, dołączając do Nirapon oraz Inicjatywy na Rzecz Bezpieczeństwa Życia i Budynków (ang. Life and Building Safety Initiative, LABS). Nirapon to branżowa inicjatywa skupiająca się na promowaniu bezpieczeństwa pracy w fabrykach w Bangladeszu. Jako członek organizacji wspieramy swoich dostawców edukując ich m.in. w zakresie konieczności zapewniania i stałego ulepszania bezpiecznych warunków pracy.

Inicjatywa na Rzecz Bezpieczeństwa Życia i Budynków, której również jesteśmy członkiem, to inicjatywa branżowa skupiająca się na łagodzeniu możliwych do uniknięcia zagrożeń związanych z pożarami, elektrycznością i bezpieczeństwem strukturalnym budynków. Wraz z innymi markami prowadzimy działania mające na celu zwiększenie bezpieczeństwa w łańcuchu dostaw odzieży w Kambodży, Indiach, Indonezji i Wietnamie.

Stroud Water Research Center.JPG

10. Poprawiamy zarządzanie zasobami wodnymi na świecie

Dostęp do czystej wody ma dla ludzi fundamentalne znaczenie, jednak jest coraz bardziej ograniczony. Dlatego pracujemy nad poprawą efektywności zużycia wody i uzupełniania jej źródeł. W 2023 r. ustanowiliśmy w USA nowe standardy projektowania konstrukcji tak, aby zmniejszyć zużycie wody w pomieszczeniach o 40 proc. Z kolei centra danych AWS zrealizowały już 41 proc. celu, jakim jest osiągnięcie dodatniego bilansu wodnego do 2030 r. Działania te obejmują m.in. inwestycje w 15 projektów uzupełniania wody, które w 2023 r. zwróciły lokalnym społecznościom 3,5 mld litrów.