Nasi klienci oczekują dobrze dobranych opakowań, które można recyklować. W ten sposób nie tylko redukujemy odpady, ale ograniczamy do minimum potencjalne uszkodzenia podczas transportu paczek do klientów. Nieustannie pracujemy nad poprawianiem i upraszczaniem sposobów pakowania produktów. W tym celu wykorzystujemy naukowe podejście – testy w laboratoriach, uczenie maszynowe, analiza materiałów oraz partnerstwa z producentami. Wszystko w celu wdrożenia przyjaznych środowisku zmian w całym łańcuchu dostawczym.
Proste do rozpakowania, dobre dla środowiska
Nasze pomysły związane z opakowaniami projektowanymi i wytwarzanymi w zrównoważony sposób umożliwiają redukcję odpadów, ale również upraszczają proces otwierania przesyłek. Od 2008 roku inicjatywy takie jak Frustration-Free Packaging pomogły w eliminacji ponad 665 000 ton materiałów wykorzystywanych do pakowania produktów – to ekwiwalent ponad 1,18 miliardów pudeł.
Taka redukcja była możliwa dzięki postawieniu na opakowania, które łatwo otworzyć, a potem oddać do recyklingu. Staramy się również umieszczać zamówienia tylko w jednym pudełku, bez wykorzystywania dodatkowych materiałów – aby uniknąć sytuacji, gdy jedno pudło jest niepotrzebnie zapakowane jeszcze w kolejne.
Aby móc certyfikować produkty w ramach programu Frustration-Free Packaging, współpracujemy z producentami z całego świata, pomagając im w rozwoju innowacji i poprawianiu jakości opakowań. Testujemy produkty w specjalnym laboratorium światowej klasy w Seattle oraz w centrach logistyki wokół całego globu. Identyfikujemy w ten sposób konkretne działania, które producenci mogą podjąć, aby wytwarzać jeszcze lepsze opakowania i zapewnić bezpieczeństwo zamówieniom podczas ich drogi do klienta.
Zaczynaliśmy od zaledwie 19 produktów w opakowaniach z klapkami, zabezpieczonymi opaskami z tworzywa sztucznego powszechnie używanymi do pakowania dóbr konsumenckich. Dzisiaj ponad 1,3 milionów produktów zostało zakwalifikowanych do programu Frustration-Free Packaging, między innymi golarka Philips Norelco OneBlade, która w przesyłce zajmuje przeciętnie o 80 proc. objętości mniej niż przed zmianą.
Wykorzystywanie uczenia maszynowego do optymalizacji
W jak wielką paczkę należy zapakować dany produkt? Czy w ogóle należy go umieszczać w pudełku Amazon? Aby znaleźć odpowiedzi na te pytania, wykorzystujemy algorytmy uczenia maszynowego, które pomagają nam w wyborze najlepszych możliwości przygotowania danego produktu do wysyłki.
To oznacza między innymi podejmowanie decyzji, które towary można umieścić w kopertach, w ten sposób wykorzystując mniej materiałów i zachowując lżejszą wagę przesyłki. W porównaniu do pudeł, koperty są zdecydowanie efektywniejsze w transporcie i umożliwiają redukcję węgla w małych ilościach, aby wywrzeć większy wpływ na całą sieć.
W przypadku, gdy potrzebna jest dodatkowa ochrona przesyłki, algorytmy pomagają nam w optymalizacji poszczególnych wariantów pudeł, aby dostosować je do nieustannie zmieniającego się katalogu produktów. Inżynieria wspomagana komputerowo pomaga nam także przeprojektować pudełka, aby wykorzystywać mniej materiałów, jednocześnie mając pewność, że zamówienia klientów są należycie chronione.
Takie usprawnienia pomagają w redukcji objętości przesyłki, co z kolei przekłada się na mniej zbędnych opakowań i bardziej efektywniejsze wykorzystanie wszystkich form transportu.
Koperty, które można recyklować
W 2018 roku zaprezentowaliśmy w pełni recyklowalną papierową kopertę, stworzoną z czterech warstw papieru i materiału amortyzującego, który chroni produkty podczas dostawy. W ten sposób przesyłki docierają do konsumenta bez uszkodzeń, w opakowaniu, które powstało w zgodzie z zasadami zrównoważonego rozwoju.
Materiał amortyzujący, który powstał z wykorzystaniem składników często znajdowanych w klejach do tektury, został specjalnie zaprojektowany tak, aby można było łatwo oddzielić go od papieru.
Angażowanie dostawców i branży
Współpracujemy z czołowymi markami w branży e-commerce, pomagając im zaprojektować jeszcze lepsze opakowania, oraz dostawcami, którzy chętnie podejmują działania na rzecz poprawienia jakości pakowania produktów, aby móc je później bezproblemowo umieszczać w ich własnych pojemnikach na przesyłki.
Na przykład Hasbro, znany producent zabawek, przeprojektował opakowanie jednego ze swoich produktów (Baby Alive), w ten sposób redukując zarówno ilość wykorzystanych materiałów, jak i całkowity rozmiar paczki o ponad połowę. Firma specjalizująca się w jedzeniu dla zwierząt zmieniła swoje podejście do opakowań, dzięki czemu podczas dostawy torby z karmą rzadziej ulegały uszkodzeniu, a ich zawartość rozlaniu. Nowe opakowania zostały uprzednio przetestowane w laboratorium Amazon.
Współpracujemy z branżą opakowaniową, wykorzystujemy nowe metody testów i analiz, materiały i sposoby, aby tworzyć produkty, które umożliwiają ochronę zamówień klientów. Przykładowo, z dostawcami udało się nam wdrożyć rozwiązania przeznaczone do transportu takich produktów jak domowe środki czyszczące czy produkty do pielęgnacji ciała, zapobiegając wyciekom i potrzebie stosowania dodatkowych pudeł w celu zapobieżenia negatywnym skutkom, w przypadku, gdyby jednak doszło do rozlania danego produktu.
Amazon jest członkiem Koalicji Zrównoważonego Opakowania (Sustainable Packaging Coalition), branżowej organizacji, która działa na rzecz opakowań przyjaźniejszych środowisku. W swoich aktywnościach SPC korzysta z silnego wsparcia członków, naukowego podejścia do tematu, partnerstw w ramach łańcucha dostaw oraz nieustannie podejmowanych proaktywnych działań w celu projektowania opakowań, które wspierają zrównoważone wykorzystanie materiałów.
Dołączyliśmy również do Międzynarodowej Organizacji Bezpiecznego Transportu (International Safe Transit Association), która skupia się na problemach związanych z transportowaniem przesyłek. To organizacja non-profit, napędzana przez działania członków, którzy stawiają wysokie poprzeczki, optymalizując wykorzystanie zasobów w paczkach i projektując je zgodnie z koncepcją zrównoważonego rozwoju, jednocześnie stawiając na ich wytrzymałość i realną przydatność.